Ο ρόλος των ΜΜΕ στην παραγωγή στερεότυπων είναι σημαντικός γιατί μεταδίδουν πληροφορίες που διαμορφώνουν κοινωνικές συνειδήσεις, εκπαιδεύουν, ενημερώνουν και ευαισθητοποιούν τους πολίτες, γυναίκες και άνδρες, σε όλες τις ηλικίες. Οι εικόνες που προβάλλουν τα μέσα, αναπαριστούν τις γυναίκες με τέτοιο τρόπο, ώστε τις υποβαθμίζουν συστηματικά ή παραπέμπουν σε παραδοσιακά πρότυπα. Έτσι, το κοινό επηρεάζεται και αναπαράγονται στερεότυπα, σεξιστικές συμπεριφορές και αντιλήψεις.
Τις περισσότερες φορές οι γυναίκες στη διαφήμιση προβάλλονται άβουλες, αδύναμες, ανάξιες, ασήμαντες, ενώ οι ρόλοι που παραδοσιακά τις συνοδεύουν είναι της γλυκιάς μητέρας και καλοσυνάτης νοικοκυράς που υπηρετεί τον άνδρα και τα παιδιά ή της χαζοχαρούμενης υπαλλήλου γραφείου που χαίρεται τη συντροφιά των αρρένων συναδέλφων της.
Πάντα όμορφα μοντέλα θα λανσάρουν τα νέα προϊόντα στην αγορά που απευθύνονται για άντρες, ενώ οι ηλικιωμένες πρέπει να περιοριστούν παραδοσιακά σε απορρυπαντικά, προϊόντα τροφής, ή τις πάνες ακράτειας. Οι γυναίκες γεννιούνται, μεγαλώνουν και εκπαιδεύονται ως αντικείμενο ιδιοκτησίας, που πρέπει να είναι πάντα όμορφο για να πιάνει καλή «τιμή» στην αγορά. Ένα αντικείμενο όμως φθαρτό και με ημερομηνία λήξης. Επιπλέον, ο τεμαχισμός αυτός του γυναικείου σώματος σε στήθη, πόδια, οπίσθια όχι μόνο αφαιρεί την ανθρώπινη υπόσταση αλλά νομιμοποιεί αντιλήψεις υποτίμησης και βίαιης εναντίον της συμπεριφοράς.
Προκειμένου να περιοριστούν οι αναπαραστάσεις του γυναικείου φύλου με σεξιστικά πρότυπα (βία, παραδοσιακοί ρόλοι ανδρών και γυναικών κ.α.) είναι απαραίτητο να σχεδιαστούν ενέργειες, οι οποίες στόχο θα έχουν τον περιορισμό των στερεότυπων και των εικόνων βίας κατά των γυναικών. Παραγωγή ντοκιμαντέρ, καθιέρωση εκπομπών που αφορούν θέματα ισότητας των δύο φύλων, ενημέρωση σχετικά με τις νομοθετικές ρυθμίσεις που αφορούν την προστασία της αξιοπρέπειας των γυναικών είναι ζητήματα που πρέπει να απασχολήσουν τους αρμόδιους φορείς. Επίσης, χρειάζεται η παρέμβαση του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης και του Συμβουλίου Ελέγχου Επικοινωνίας για τον έλεγχο των προγραμμάτων και των διαφημιστικών μηνυμάτων και τον εμπλουτισμό των αντίστοιχων κανόνων δεοντολογίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου