Η δημοσιοποίηση των πρώτων μακετών για την επικείμενη ανάπλαση της κεντρικής πλατείας της Νάουσας έχει προκαλέσει έντονο προβληματισμό σε πολλούς συμπολίτες μας. Η Νάουσα είναι μια πόλη που έχει ταυτίσει την ταυτότητά της με το φυσικό περιβάλλον, το πράσινο και τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της. Για τον λόγο αυτό, κάθε παρέμβαση στον πιο κεντρικό και συμβολικό δημόσιο χώρο της πόλης οφείλει να σέβεται και να αναδεικνύει αυτά τα χαρακτηριστικά.
Οι εικόνες που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα δημιουργούν την αίσθηση μιας πλατείας με περιορισμένο πράσινο και εκτεταμένες σκληρές επιφάνειες. Ανεξάρτητα από τις τεχνικές λεπτομέρειες που ενδεχομένως θα παρουσιαστούν στη συνέχεια, είναι εύλογο να αναρωτιούνται οι πολίτες αν η συγκεκριμένη προσέγγιση ανταποκρίνεται πραγματικά στην ιστορία, την παράδοση και τον φυσικό χαρακτήρα της Νάουσας.
Εξίσου σημαντικό είναι το ζήτημα της διαβούλευσης. Ένα έργο που θα επηρεάσει την καθημερινότητα των πολιτών για τις επόμενες δεκαετίες δεν μπορεί να προχωρά χωρίς ουσιαστική συζήτηση με την τοπική κοινωνία, τους επαγγελματίες, τους φορείς και τις δημοτικές παρατάξεις. Η συμμετοχή των πολιτών δεν αποτελεί τυπική διαδικασία αλλά βασική προϋπόθεση για τη λήψη σωστών αποφάσεων.
Ιδιαίτερη ανησυχία εκφράζουν οι καταστηματάρχες της πλατείας. Πέρα από την αισθητική και λειτουργική διάσταση του έργου, υπάρχει έντονος προβληματισμός για τη διάρκεια των εργασιών και τις επιπτώσεις στην τοπική αγορά. Οι επαγγελματίες της περιοχής έχουν βιώσει στο παρελθόν παρατεταμένες εργοταξιακές παρεμβάσεις, καθυστερήσεις και προβλήματα που επηρέασαν την οικονομική δραστηριότητα. Είναι απολύτως λογικό να ζητούν σήμερα σαφή χρονοδιαγράμματα, δεσμεύσεις και εγγυήσεις για την ομαλή εξέλιξη του έργου.
Παράλληλα, η εμπειρία προηγούμενων παρεμβάσεων στον αστικό ιστό της πόλης δημιουργεί επιπλέον ερωτήματα. Όταν οι πολίτες έχουν διαπιστώσει ατέλειες, κατασκευαστικά προβλήματα ή καθυστερήσεις σε άλλα έργα, είναι φυσικό να ζητούν μεγαλύτερη διαφάνεια, καλύτερο σχεδιασμό και αυστηρότερο έλεγχο στην υλοποίηση ενός τόσο σημαντικού εγχειρήματος.
Η ανάπλαση της πλατείας δεν πρέπει να αντιμετωπιστεί ως ένα έργο βιτρίνας. Πρέπει να αποτελέσει μια παρέμβαση που θα υπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες της πόλης, θα προστατεύει το πράσινο, θα ενισχύει την προσβασιμότητα, θα στηρίζει την τοπική αγορά και θα σέβεται την ιδιαίτερη φυσιογνωμία της Νάουσας.
Η παράταξή μας δεν αντιτίθεται στις αναπλάσεις. Αντιθέτως, πιστεύουμε στην πρόοδο και στον εκσυγχρονισμό της πόλης. Αντιτιθέμεθα όμως σε σχεδιασμούς που δεν πείθουν ότι σέβονται τον χαρακτήρα της Νάουσας και σε πρακτικές διοίκησης που περιορίζουν τον διάλογο και τη συμμετοχή της κοινωνίας.
Δυστυχώς, για ακόμη μία φορά διαπιστώνουμε ότι η δημοτική αρχή επιλέγει να παρουσιάζει τετελεσμένα αντί να προηγείται πραγματική διαβούλευση με τους πολίτες, τους επαγγελματίες, τους φορείς και τις παρατάξεις του δημοτικού συμβουλίου. Η λογική «αποφασίζουμε και ανακοινώνουμε» δεν αρμόζει στη σύγχρονη αυτοδιοίκηση. Η εντολή που έλαβε ,με πενιχρή διαφορά,η δημοτική αρχή αποτελεί εντολή διοίκησης, όχι λευκή επιταγή για μονομερείς αποφάσεις.
Η Νάουσα αξίζει μια πλατεία με περισσότερο πράσινο, περισσότερο σεβασμό στην ιστορία της και περισσότερη συμμετοχή των πολιτών στις αποφάσεις που καθορίζουν το μέλλον της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου