Τρίτη 15 Μαΐου 2018

Τάσος Βασιάδης. Ο τελευταίος των....300 Σπαρτιατών ζει στην Αγία Τριάδα Ημαθίας!

Στο χωριό Αγία Τριάδα Ημαθίας διατηρεί το καφενείο του από πολλά χρόνια ο μπάρμπα Βαγγέλης Δραγούτης, που παρά την προχωρημένη ηλικία του, παραμένει αειθαλής και πρόσχαρος για τους φίλους και πελάτες του, αφηγούμενος διάφορα περιστατικά από την ζωή του, με κάποιες δόσεις υπερβολής, που κάνουν τους ακροατές του να τον παρακολουθούν άλλοτε με
θαυμασμό και άλλοτε με συγκαλυμμένη επιφυλακτικότητα.

Η εκφράσεις αμφισβήτησης κορυφώνονται όταν ο μπάρμπα Βαγγέλης δηλώνει με υπερηφάνεια:

-Εμένα που με βλέπετε είμαι ο τελευταίος που απόμεινε από τους 300 της Σπάρτης στην μάχη των Θερμοπυλών!

Αυτό σαφώς και φαίνεται αδύνατο να συμβαίνει, καθώς η περιώνυμη μάχη δόθηκε από τους Λακεδαιμονίους εναντίον των Περσών το 480 π.Χ.

Η υπερήφανη δήλωση δεν είναι όμως εντελώς ανακριβής, καθώς ο μπάρμπα Βαγγέλης υπηρετώντας την στρατιωτική του θητεία το 1960, υπήρξε ένας από τους κομπάρσους που συμμετείχαν στα γυρίσματα της κινηματογραφικής υπερπαραγωγής της εποχής «The 300 Spartans», ή όπως ήταν ο ελληνικός τίτλος «Ο Λέων της Σπάρτης», του εξαιρετικού σκηνοθέτη Ρούντολφ Μέϊτ (Rudolph Mate), με πρωταγωνιστή τον διάσημο ηθοποιό Ρίτσαρντ Ήγκαν (Richard Egan), ο οποίος ερμήνευσε τον ρόλο του Σπαρτιάτη Βασιλιά Λεωνίδα.

Μεταξύ των συντελεστών της κινηματογραφικής παραγωγής συμπεριλαμβάνονταν και οι διεθνώς διάσημοι ηθοποιοί Ντέιβιντ Φαράρ (David Farrar) στον ρόλο του Ξέρξη, Ραλφ Ρίτσαρντσον (Ralph Richardson) ως Θεμιστοκλής και η τραγωδός Άννα Συνοδινού στο ρόλο της Γοργώς, της συζύγου του Λεωνίδα, σε μια ερμηνεία σύντομη αλλά ιδιαίτερα έντονη.

Ιδιαίτερα χαρακτηριστική ήταν η συμμετοχή και άλλων γνωστών Ελλήνων ηθοποιών, με επικεφαλής τον διάσημο και αγαπημένο πρωταγωνιστή του Ελληνικού Κινηματογράφου Μιχάλη Νικολινάκο και τους Δήμο Σταρένιο, Γιώργο Μούτσιο, Νίκο Παπακωνσταντίνου, Άννα Ραυτοπούλου, Φαίδωνα Γεωργίτση και Ζανίνο.

Η μουσική επένδυση της παραγωγής ήταν του Μάνου Χατζιδάκι.

Από την πρώτη στιγμή της εγκατάστασης των κινηματογραφικών συνεργείων, μεταξύ του Ρίτσαρντ Ήγκαν και του νεαρού τότε οπλίτη Βαγγέλη Δραγούτη, αναπτύχθηκε μια στενή φιλική σχέση που διατηρήθηκε σε όλη την διάρκεια των γυρισμάτων, έτσι που σε όλες τις σκηνές μάχης ζητούσε να τον έχει δίπλα του ως έναν από τους σημαντικότερους 300 της προσωπικής φρουράς του βασιλιά Λεωνίδα.

Για του λόγου το ασφαλές σε αυτό το σημείο της αφήγησης, ο μπάρμπα Βαγγέλης βγάζει ένα παλιό φθαρμένο πορτοφόλι, από το οποίο ανασύρει κιτρινισμένες από το χρόνο και τσαλακωμένες φωτογραφίες, στις οποίες απεικονίζεται ο ίδιος ως ένας από τους 300 Σπαρτιάτες, σε στιγμές διαλλείματος μαζί με τον Λεωνίδα-Ρίτσαρντ Ήγκαν και άλλες με περσική στολή ως ένας από τους «Αθανάτους» σωματοφύλακες του Ξέρξη.

Καθώς εξηγεί ό ίδιος, ανάλογα με τις ανάγκες των γυρισμάτων, οι οπλίτες που συμμετείχαν ως κομπάρσοι, φορούσαν την μια ή την άλλη στολή.

Ήταν τότε που δεν είχε εξελιχθεί ακόμα η εικονική ηλεκτρονική τεχνολογία και όλες οι μεγάλες επικές κινηματογραφικές επιτυχίες γυρίζονταν με χιλιάδες κομπάρσους και με πραγματικά σκηνικά.

Οι πολεμικές σκηνές της Μάχης των Θερμοπυλών γυρίστηκαν στον φυσικό χώρο της Περαχώρας , 20 χιλιόμετρα έξω από το Λουτράκι.

Στο σκηνικό κυριαρχούσαν οι πολύχρωμες στολές, τα λοφία, οι θώρακες, οι ασπίδες, τα βέλη, τα σπαθιά, οι ιαχές, οι κραυγές, οι θρήνοι, τα αναποδογυρισμένα άρματα και οι καπνοί.

Πλησίον του «πεδίου της Μάχης» είχαν καταφτάσει πολυάριθμοι φωτογράφοι και δημοσιογράφοι ξένων πρακτορείων και περιοδικών, καθώς και εκατοντάδες περίεργοι από τις γύρο περιοχές.

Η πρωτοβουλία για την εγκατάσταση μιας τέτοιας μεγάλης κινηματογραφικής εγκατάστασης στην Ελλάδα, ανήκει στον Σπύρο Σκούρα, τον πασίγνωστο Έλληνα Πρόεδρο της «20th Century Fox».

Η ταινία είχε αρχικά προγραμματιστεί να γυριστεί στην Ιταλία με ένα πρόχειρο σενάριο.

Προκειμένου όμως να αποφευχθούν οι δυσάρεστες για τους Έλληνες ιστορικές ανακρίβειες, ο Σπύρος Σκούρας άσκησε τη σημαντική επιρροή του και αγόρασε όλη την προπαρασκευαστική εργασία των Ιταλών, δηλώνοντας πως «όταν θ' αρχίσει να προβάλλεται η ταινία σε όλες τις πρωτεύουσες του κόσμου, το όνομα της Ελλάδας θα δοξαστεί για μία ακόμη φορά».

Από ελληνικής πλευράς παρασχέθηκε στην «20th Century Fox» ότι ήταν δυνατόν, για τη διευκόλυνση του έργου των ανθρώπων της.

Ακίνητα και κινητές εγκαταστάσεις της περιοχής τέθηκαν στην διάθεση του σκηνοθέτη, ενώ δώδεκα ψαροπούλες μεταμορφώθηκαν σε πλοία του περσικού στόλου.

Παράλληλα 2.500 άντρες του 523 Τ.Π., υπό την ηγεσία του αντισυνταγματάρχη Σπήλιου, χρησιμοποιήθηκαν για το γύρισμα των πολεμικών σκηνών.

Σε αυτό το σημείο η αφήγηση του μπάρμπα Βαγγέλη στρέφεται στα παρασκηνιακά ευτράπελα των γυρισμάτων.

Κατά την διάρκεια κάποιου διαλλείματος ο Βαγγέλης Δραγούτης με την στολή Πέρση «Αθανάτου», υποκλίθηκε μπροστά στον Ντέιβιντ Φαράρ-Ξέρξη που αναπαύονταν πίνοντας ένα νες καφέ, άλλαξε στην συνέχεια περιβολή βάζοντας την στολή του Σπαρτιάτη και κατευθύνθηκε για να φωτογραφηθεί με τον Ρίτσαρντ Ήγκαν-Λεωνίδα που κάθονταν λίγα βήματα παραπέρα και παρακολουθούσε το σκηνικό καπνίζοντας.

Στα μεσημεριάτικα διαλείμματα οι οπλίτες, ως αρχαίοι πολεμιστές με πολύχρωμες στολές, έτρεχαν προς το πατροπαράδοτο αχνιστό καζάνι της φασολάδας προκειμένου να σιτιστούν, αναστατώνοντας τον τόπο.

Τις απογευματινές ώρες, μετά τα γυρίσματα, «Σπαρτιάτες» και «Πέρσες» αδελφωμένοι, εγκατέλειπαν το «πεδίο της Μάχης» τραγουδώντας αντί για τους αρχαιοελληνικούς παιάνες, εμβατήρια του Πεζικού και των ΛΟΚ.

Η εμφάνιση στο χώρο των γυρισμάτων του αγαπημένου ηθοποιού Μιχάλη Νικολινάκου που υποδύονταν τον αξιωματικό των Σπαρτιατών Μύρωνα, συνοδεύονταν με έντονες ιαχές των κομπάρσων οπλιτών, οι οποίοι κραύγαζαν ρυθμικά «Νι-κο-λι-νά-κος, Νι-κο-λι-νά-κος» ακυρώνοντας στην πράξη τις εντολές του σκηνοθέτη.

Τελικά η τάξη αποκαθίστατο από τον ταγματάρχη Δαμιανό, ο οποίος είχε οριστεί ως υπεύθυνος για τα γυρίσματα των μαχών.

Με δυνατή αυστηρή φωνή ο Δαμιανός καθοδηγούσε τους συμπλεκόμενους.
Αρχικά, προσπαθούσε να βάλει μια τάξη, διατάσσοντας τους Πέρσες να σβήσουν τα τσιγάρα τους και να βγάλουν τα ρολόγια τους.

Εν συνεχεία περνούσε στη δράση πυκνώνοντας και αραιώνοντας τις φάλαγγες, διέταζε επίθεση ή υποχώρηση, ζητούσε περισσότερους «νεκρούς» και «αγριότερα» χτυπήματα.

Ακόμη, παρατηρούσε με ιερή αγανάκτηση τους Πέρσες «Αθάνατους» που είχαν πάρει στα σοβαρά την προσωνυμία τους και παρά τις αλλεπάλληλες σπαθιές αρνούνταν να υποκύψουν, υπονομεύοντας έτσι την ροή των γυρισμάτων.

Τελικά για την συμμετοχή τους στα γυρίσματα οι οπλίτες είχαν και οικονομικά οφέλη, καθώς έλαβαν ως χαρτζιλίκι το ποσό των δύο δραχμών.

Σε κάποια από τα γυρίσματα της κινηματογραφικής υπερπαραγωγής, μετά από πρόσκληση της «20th Century Fox», παρευρέθη ο τότε διάδοχος Κωνσταντίνος μαζί με τις πριγκίπισσες Σοφία και Ειρήνη, τον τέως βασιλέα της Ρουμανίας Μιχαήλ μετά της συζύγου του και τον πρίγκιπα Μιχαήλ του Χριστοφόρου.
Η παρουσία των «υψηλών» επισκεπτών προβλήθηκε δεόντως και έδωσε προκαταβολικά μεγάλη δημοσιότητα στην παραγωγή.

Τελικά με τις αφηγήσεις του μπάρμπα Βαγγέλη Δραγούτη, μένει η αίσθηση ότι μετά από τόσα χρόνια είναι πράγματι ο τελευταίος από τους 300 της Σπάρτης, έστω τους κινηματογραφικούς...

Η προβολή της ταινίας έκανε ρεκόρ εισιτηρίων όπου προβλήθηκε .

Αυτή ήταν η ταινία που είδε μικρός ο Φρανκ Μίλερ (Frank Miller) και δημιούργησε το κόμικς στο οποίο βασίστηκε η κινηματογραφική ταινία με τον τίτλο «300» που γυρίστηκε το 2006 και προβλήθηκε στους κινηματογράφους, προκαλώντας αμφιλεγόμενα σχόλια.

Στην νεώτερη ταινία που αποτελεί εκδοχή της υπερπαραγωγής του 1960, κυριαρχεί το στοιχείο της ψηφιακής εικονικής πραγματικότητας, κατά τρόπο που την κάνει να προσομοιάζει σε ένα είδος video game .

Ωστόσο κρίνεται ως εντυπωσιακή η δουλειά του σκηνοθέτη Ζακ Σνάιντερ (Zack Snyder), ενώ συμπαθής είναι η ερμηνεία των γνωστών ηθοποιών Τζέραρντ Μπάτλερ (Gerard Butler) στον ρόλο του Λεωνίδα και Λένα Χέντεϊ (Lena Headey) στον ρόλο της βασίλισσας Γοργώς .

Ο επίσης γνωστός ηθοποιός Ροντρίγκο Σαντόρο (Rodrigo Santoro) κλήθηκε να ερμηνεύσει τον ρόλο του Ξέρξη κατά ένα τρόπο, εντελώς εκτός της ιστορικής καταγραφής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου