Στις επόμενες βδομάδες αναμένεται να καταθέσει ο Υπουργός
Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκης, τον νέο νόμο, ο οποίος φέρει τον τίτλο «Διαμόρφωση
φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές
επενδύσεις», τον κοινώς ονομαζόμενο αναπτυξιακό νόμο. Μέσα από τις στήλες του
«Λαού» το ερώτημα που απευθύνεται στο Επιμελητήριο Ημαθίας, στους τοπικούς
πολιτικούς ταγούς, τους αυτοδιοικητικούς φορείς με πρώτο τον αντιπεριφερειάρχη
Ημαθίας κ. Καραπαναγιωτίδη, τους Εμπορικούς Συλλόγους, τις Ομοσπονδίες
Επαγγελματοβιοτεχνών, τους συλλόγους των Ξενοδόχων , των καφέ και των
εστιατορίων, είναι ένα. Είμαστε έτοιμοι να εκμεταλλευτούμε τα οφέλη του;
Πιέσαμε προς την κεντρική διοίκηση ώστε να αλλάξουν οι ανισότητες του αναφορικά
με τα ποσοστά ενισχύσεων ανά νομό ( χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι η Αχαΐα,
εκλογική περιφέρεια του πρώην πρωθυπουργού κ. Γιώργου Παπανδρέου έχει ποσοστό
επιδοτήσεων σε μεγάλες και μεσαίες επιχειρήσεις
της τάξης του 40 και 45% αντίστοιχα, ενώ
η Ημαθία της ραγδαίας
αποβιομηχάνισης έχει 30 και 40%!!). Τον ισχύοντα χάρτη των περιφερειακών ενισχύσεων
θα παραθέσουμε στο τέλος αυτού του άρθρου. Θα ξεκινήσουμε φυσικά με το ερώτημα
γιατί τόσα χρόνια στην Ημαθία δεν έχει σχεδιαστεί ένα συγκροτημένο και με τις
απαραίτητες υποδομές Βιομηχανικό Επιχειρηματικό Πάρκο ή μια Ζώνη Καινοτομίας,
στα οποία σύμφωνα με το άρθρο 12 του προς ψήφιση νέου αναπτυξιακού νόμου προβλέπεται παροχή, ποσοστού ενισχύσεων μέχρι του ανώτατου ορίου του Χάρτη
Περιφερειακών Ενισχύσεων, δηλαδή στο 40% για μεγάλες επιχειρήσεις, στο 45 % για
μεσαίες και στο 50% επί της επένδυσης για τις μικρές, τη στιγμή που η Ημαθία
και οι όμορες περιφερειακές της ενότητες, η Πέλλα και η Πιερία απολαμβάνουν
κατά πολύ μειωμένες επιδοτήσεις, που είναι το 30% για τις μεγάλες, το 40% για
τις μεσαίες και το ίδιο ποσοστό (50%) στις μικρές!! Πέραν φυσικά με την
…ακριτική Αχαΐα, το ίδιο ακριτικές και χειμαζόμενη είναι και η Ηλεία και άλλες
περιοχές, όπως η Αιτωλοκαρνανία, από τις οποίες, κατά καιρούς, υπήρξαν υπουργοί
σε κρίσιμους κυβερνητικούς θώκους! Περνώντας στην ουσία του νέου αναπτυξιακού,
σημείο αναφοράς είναι η δημιουργία ενός
«υπερυπουργείου επενδύσεων», η Γ.Γ. Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων, που
θα λογοδοτεί στον εκάστοτε Υπουργό Ανάπτυξης. Οι επενδύσεις κατατάσσονται σε
δυο κατηγορίες, στις στρατηγικές και τις ιδιωτικές.
Οι στρατηγικές επενδύσεις και τα προνόμια τους
Στρατηγικές Επενδύσεις χαρακτηρίζονται «παραγωγικές
επενδύσεις που επιφέρουν ποσοτικά και ποιοτικά αποτελέσματα σημαντικής εντάσεως
στη συνολική εθνική οικονομία και προάγουν την έξοδο της χώρας από την οικονομική
κρίση και είναι της τάξης των 100 εκατ. ευρώ και άνω και 15 εκατ. και άνω για
τις βιομηχανίες. Αφορούν ιδίως στην κατασκευή, ανακατασκευή, επέκταση,
αναδιάρθρωση, εκσυγχρονισμό ή στη διατήρηση υφιστάμενων υποδομών, εγκαταστάσεων
και δικτύων: (α) στη βιομηχανία, (β) στην ενέργεια, (γ) στον τουρισμό, (δ) στις
μεταφορές και επικοινωνίες, (ε) στην παροχή υπηρεσιών υγείας, (στ) στη
διαχείριση απορριμμάτων, (ζ) σε έργα υψηλής τεχνολογίας και καινοτομίας, (η)
στον τομέα εκπαίδευσης, (θ) στον τομέα του πολιτισμού και (ι) στην παροχή
υπηρεσιών, εν γένει, του τριτογενούς τομέα», εφόσον πληρούν μία τουλάχιστον από
τις ακόλουθες προϋποθέσεις: Το συνολικό κόστος της επένδυσης είναι πάνω από
εκατό εκατ. (100.000.000) ευρώ, ανεξαρτήτως τομέα επένδυσης, ή (Β) το συνολικό
κόστος της επένδυσης είναι πάνω από 15 εκατ. (15.000.000) ευρώ, για επενδύσεις
στον τομέα της βιομηχανίας εντός ήδη οργανωμένων υποδοχέων σύμφωνα με τις
κείμενες διατάξεις, ή τρία εκατ. (3.000.000) ευρώ για επενδύσεις που αποτελούν
εγκεκριμένα έργα στο πλαίσιο του ταμείου χαρτοφυλακίου (κεφαλαίου) JESSICA ή (Γ) το συνολικό
κόστος της επένδυσης είναι πάνω από σαράντα εκατ. (40.000.000) ευρώ και
ταυτόχρονα από την επένδυση δημιουργούνται τουλάχιστον εκατόν είκοσι (120) νέες
θέσεις εργασίας ή (Δ) από την επένδυση δημιουργούνται κατά βιώσιμο τρόπο
τουλάχιστον εκατόν πενήντα νέες θέσεις εργασίας ή διατηρούνται κατά βιώσιμο
τρόπο τουλάχιστον εξακόσιες (600) θέσεις εργασίας. Όσον αφορά τις άδειες
εγκατάστασης ή λειτουργίας στρατηγικών επενδύσεων, η αρμοδιότητα έκδοσης της
σχετικής άδειας μεταφέρεται κατ' αποκλειστικότητα και κατά παρέκκλιση των
κειμένων διατάξεων, ειδικών και γενικών, στον υπουργό Ανάπτυξης. Για την
πραγματοποίηση στρατηγικών επενδύσεων δύναται με προεδρικό διάταγμα κατόπιν
υποβολής κοινής πρότασης των υπουργών Ανάπτυξης, Παιδείας, Πολιτισμού να
καθορίζονται, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, οι ειδικοί όροι ανάδειξης
και προστασίας αρχαιοτήτων και άλλων μνημείων που ενδεχομένως να εντοπίστηκαν
κατά την υλοποίηση της επένδυσης ή να υφίσταντο πριν από την έναρξή της. Για τη
διευκόλυνση της υλοποίησής τους οι μεγάλες τουριστικές επενδύσεις που
χαρακτηρίζονται «στρατηγικές» δεν θα υπάγονται στις αρμοδιότητες της Ειδικής
Υπηρεσίας Προώθησης και Αδειοδότησης Τουριστικών Επενδύσεων του ΕΟΤ. Για
επενδύσεις σε Φωτοβολταϊκά καταργούνται γραφειοκρατικά εμπόδια: «Αιτήματα
τροποποίησης φυσικού και οικονομικού αντικειμένου δύνανται να υποβάλλονται καθ'
όλη τη διάρκεια υλοποίησης του Επενδυτικού Σχεδίου. Στις περιπτώσεις εξέτασης
επενδυτικών σχεδίων παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ δεν απαιτείται υποβολή
αιτήματος τροποποίησης για αλλαγή προμηθευτή ή τύπου μηχανολογικού εξοπλισμού,
όταν η συνολική ονομαστική ισχύς δε μεταβάλλεται σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10%.
Ο φορέας της επένδυσης δεν υποβάλλει αίτημα τροποποίησης».
Τα βασικά σημεία του νέου αναπτυξιακού νόμου
Μπορεί να προβλέπονται ως κίνητρα
ειδικές φορολογικές ρυθμίσεις, όπως η παγιοποίηση του φορολογικού καθεστώτος
για συγκεκριμένο διάστημα από την έναρξη λειτουργίας της στρατηγικής επένδυσης,
ο προορισμός του φορολογητέου εισοδήματος με ειδικό τρόπο, η διενέργεια
αφορολόγητων αποθεματικών, η διαδικασία και ο χρόνος επιστροφής πιστωτικού
υπολοίπου φόρου προστιθέμενης αξίας, καθώς και η μείωση ή η απαλλαγή από τέλη,
ειδικούς φόρους και δικαιώματα ή αμοιβές τρίτων. Δίνεται άδεια διαμονής για
πέντε έτη σε υπήκοο τρίτης χώρας που έχει αγοράσει ακίνητα αξίας άνω των
300.000 ευρώ. Το ύψος της ως άνω ακίνητης περιουσίας μπορεί να
αναπροσαρμόζεται, και θα προκύπτει σύμφωνα με τις εκάστοτε αντικειμενικές αξίες
των ακινήτων. Επίσης δίνεται άδεια διαμονής σε 10 άτομα και τις οικογένειές
τους για όσο χρόνο διαρκεί η στρατηγική επένδυση. Για κύρωση από τη Βουλή η
επένδυση μπορεί να είναι 50 εκατ. ευρώ από 150 εκατ. που ισχύει σήμερα. Προβλέπονται
παρεκκλίσεις από τους όρους δόμησης της περιοχής που γίνεται η επένδυση. Ο
επενδυτής θα ενημερώνεται τουλάχιστον κάθε μήνα για την πορεία των διαδικασιών
του φακέλου. Ο φάκελος θα παραλαμβάνεται και θα προωθείται εντός 5 ημερών. Δημιουργείται
υπηρεσία «Διαμεσολαβητή του Επενδυτή». Στα
επενδυτικά σχέδια επιχειρήσεων που πραγματοποιούνται σε Βιομηχανικές
Επιχειρηματικές Περιοχές (Β.Ε.Π.Ε.) και Ζώνες Καινοτομίας παρέχεται, κατ' εξαίρεση του ανώτατου
ποσοστού της παραγράφου 2 του παρόντος
άρθρου, ποσοστό ενίσχυσης μέχρι το ανώτατο όριο του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων.
Επισημάνσεις για τις μακροχρόνιες καθυστερήσεις στις επενδυτικές
υποδομές του τόπου μας
Πέρασαν κιόλας 12 χρόνια από το τελευταίο κατατεθιμένο
στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης της Ημαθίας, ένα σημαντικό πόνημα που κατέθεσε ο
τότε νομάρχης κ. Γιάννης Σπάρτσης και αναφέρονταν σε ολοκληρωμένες παρεμβάσεις
ανάπτυξης της περιφερειακής μας ενότητας. Από τότε με σαφή ευθύνη των επομένων
διοικήσεων των νομαρχιών, των περιφεριακών ενοτήτων, των Επιμελητήριων και
φυσικά των δήμων η αναζήτηση δημιουργικών στόχων αδράνησε. Πολλές φορές κατά το
παρελθόν είχα προτείνει τη δημιουργία ενός ειδικού τμήματος των υπηρεσιών της
Π.Ε Ημαθίας το οποίο θα ασχολούνταν με
την προσέλκυση μεγάλων στρατηγικών επενδύσεων στον τόπο μας, αφού πρώτα κατέθετε
ολοκληρωμένες προτάσεις για τη δημιουργία Βιομηχανικών-Επιχειρηματικών Περιοχών
στην νυν περιφερειακή μας ενότητα. Δυστυχώς δεν υπήρξαν ευήκοα ώτα. Στην ίδια
κατεύθυνση έπρεπε να στραφούν και οι διοικήσεις του Επιμελητηρίου Ημαθίας,
προσλαμβάνοντας εξειδικευμένους επιστημονικούς συνεργάτες, ώστε να σταθούν
αντάξια του ρόλου τους, ο οποίος δεν εξαντλείται απλώς στην είσπραξη μιας
ετήσιας συνδρομής και της κοπής βασιλόπιτας. Φυσικά στην ίδια κατεύθυνση θα
έπρεπε να στραφούν και οι δήμοι της Ημαθίας. Δυστυχώς ακόμη και σήμερα η Ημαθία
είναι σε πρωτόγονη κατάσταση αναφορικά με τον στρατηγικό σχεδιασμό των
βιομηχανικών και ερευνητικών της υποδομών. Ο μόνος χωροθετημένος βιομηχανικός
χώρος , σύμφωνα με την γ.γ επενδύσεων, είναι από το 1997 η περιοχή του Ζερβοχωρίου
της Νάουσας. Από κει και πέρα το κενό είναι τεράστιο!! Αναφορικά με τη Ζώνη
Καινοτομίας. Η Ζώνη Καινοτομίας είναι μια περιοχή που προσφέρεται για την
εγκατάσταση καινοτόμων επιχειρήσεων και ερευνητικών φορέων με καινοτομικές
δράσεις που αναπτύσσονται ραγδαία βασιζόμενοι κυρίως στις συνέργειες
συμβάλλοντας στην οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής. Στόχος της είναι
η προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων και η φιλοξενία οικονομικών δραστηριοτήτων
που επειδή επικεντρώνονται στη γνώση και τις τεχνολογίες αιχμής, μπορούν να
δώσουν νέα ώθηση και προσανατολισμό στην οικονομία του τόπου. Σε όλο τον κόσμο
οι Ζώνες Καινοτομίας λειτουργούν ως μαγνήτες για μεγάλες και μικρές
επιχειρήσεις ή τμήματα έρευνας και ανάπτυξης μεγάλων επιχειρήσεων που για να
πετύχουν χρειάζονται συνεργασίες, υψηλού επιπέδου διοικητικά και επιστημονικά
στελέχη και ένα υποστηρικτικό χρηματοοικονομικό και φορολογικό περιβάλλον. Οι
ανάγκες των καιρών, με την επανάκαμψη της εξαγωγικής δραστηριότητας στον χώρο
της μεταποίησης του βασικού μας προϊόντος, του ροδάκινου, επιβάλουν τον
συντονισμό, την επικοινωνία, την επιστημονική στελέχωση και την άμεση έναρξη
ενός σοβαρού και καταρτισμένου διαλόγου για την χάραξη των στρατηγικών στόχων
του τόπου μας ΕΔΩ και ΤΩΡΑ. Καλές οι εθιμοτυπίες και οι δημόσιες σχέσεις, αλλά
δεν οδηγούν στον στόχο μας. Που δεν είναι άλλος από την βιομηχανική και
οικονομική μας επανάκαμψη.
Θόδωρος Ελευθεριάδης
Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων – Ποσοστά
ενισχύσεων ανά νομό
|
Περιφέρειες
|
Νομοί
|
Ζώνες
|
Ποσοστά ενίσχυσης
|
||
|
Μεγάλες επιχειρήσεις
|
Μεσαίες επιχειρήσεις
|
Μικρές & Πολύ Μικρές επιχειρήσεις
|
|||
|
Νοτίου Αιγαίου
|
Κυκλάδων
|
Γ
|
15%
|
25%
|
35%
|
|
Δωδεκανήσου
|
Γ
|
15%
|
25%
|
35%
|
|
|
Στερεάς Ελλάδας
|
Φθιώτιδος
|
Β
|
15%
|
25%
|
35%
|
|
Φωκίδος
|
Β
|
20%
|
30%
|
40%
|
|
|
Ευβοίας
|
Β
|
15%
|
25%
|
35%
|
|
|
Βοιωτίας
|
Α
|
15%
|
20%
|
25%
|
|
|
Ευρυτανίας
|
Γ
|
20%
|
30%
|
40%
|
|
|
Κεντρικής Μακεδονίας
|
Θεσσαλονίκης
|
Β
|
30%
|
35%
|
40%
|
|
Χαλκιδικής
|
Β
|
30%
|
35%
|
40%
|
|
|
Κιλκίς
|
Γ
|
30%
|
40%
|
50%
|
|
|
Πέλλας
|
Γ
|
30%
|
40%
|
50%
|
|
|
Ημαθίας
|
Γ
|
30%
|
40%
|
50%
|
|
|
Πιερίας
|
Γ
|
30%
|
40%
|
50%
|
|
|
Σερρών
|
Γ
|
30%
|
40%
|
50%
|
|
|
Δυτικής Μακεδονίας
|
Γρεβενών
|
Γ
|
30%
|
40%
|
50%
|
|
Κοζάνης
|
Β
|
30%
|
35%
|
40%
|
|
|
Φλώρινας
|
Γ
|
30%
|
40%
|
50%
|
|
|
Καστοριάς
|
Γ
|
30%
|
40%
|
50%
|
|
|
Αττικής
|
Αττικής
|
Α
|
15%
|
20%
|
25%
|
|
Θεσσαλίας
|
Λάρισας
|
Β
|
30%
|
35%
|
40%
|
|
Μαγνησίας
|
Β
|
30%
|
35%
|
40%
|
|
|
Καρδίτσας
|
Γ
|
30%
|
40%
|
50%
|
|
|
Τρικάλων
|
Γ
|
30%
|
40%
|
50%
|
|
|
Ιονίων Νήσων
|
Κέρκυρας
|
Γ
|
30%
|
40%
|
50%
|
|
Λευκάδας
|
Γ
|
30%
|
40%
|
50%
|
|
|
Κεφαλληνίας
|
Γ
|
30%
|
40%
|
50%
|
|
|
Ζακύνθου
|
Γ
|
30%
|
40%
|
50%
|
|
|
Κρήτης
|
Ηρακλείου
|
Β
|
30%
|
35%
|
40%
|
|
Χανίων
|
Β
|
30%
|
35%
|
40%
|
|
|
Λασιθίου
|
Β
|
30%
|
35%
|
40%
|
|
|
Ρεθύμνης
|
Β
|
30%
|
35%
|
40%
|
|
|
Πελοποννήσου
|
Λακωνίας
|
Γ
|
30%
|
40%
|
50%
|
|
Μεσσηνίας
|
Γ
|
30%
|
40%
|
50%
|
|
|
Κορινθίας
|
Β
|
30%
|
35%
|
40%
|
|
|
Αρκαδίας
|
Β
|
30%
|
35%
|
40%
|
|
|
Αργολίδας
|
Β
|
30%
|
35%
|
40%
|
|
|
Βορείου Αιγαίου
|
Λέσβου
|
Γ
|
30%
|
40%
|
50%
|
|
Χίου
|
Γ
|
30%
|
40%
|
50%
|
|
|
Σάμου
|
Γ
|
30%
|
40%
|
50%
|
|
|
Ανατολικής
|
|||||
|
Μακεδονίας – Θράκης
|
Καβάλας
|
Γ
|
40%
|
45%
|
50%
|
|
Ξάνθης
|
Γ
|
40%
|
45%
|
50%
|
|
|
Ροδόπης
|
Γ
|
40%
|
45%
|
50%
|
|
|
Δράμας
|
Γ
|
40%
|
45%
|
50%
|
|
|
Έβρου
|
Γ
|
40%
|
45%
|
50%
|
|
|
Ηπείρου
|
Ιωαννίνων
|
Γ
|
40%
|
45%
|
50%
|
|
Άρτας
|
Γ
|
40%
|
45%
|
50%
|
|
|
Πρέβεζας
|
Γ
|
40%
|
45%
|
50%
|
|
|
Θεσπρωτίας
|
Γ
|
40%
|
45%
|
50%
|
|
|
Δυτικής Ελλάδας
|
Αχαΐας
|
Γ
|
40%
|
45%
|
50%
|
|
Αιτ/νίας
|
Γ
|
40%
|
45%
|
50%
|
|
|
Ηλείας
|
Γ
|
40%
|
45%
|
50%
|
|

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου