Μεταξύ των ενδόξων Μεγαλομαρτύρων της ορθόδοξης χριστιανικής Πίστης διακεκριμένη θέση κατέχει η Νύμφη του Χριστού, Αικατερίνη, η πολιούχος του θεοβάδιστου όρους Σινά.
Γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια περίπου το 287μ.Χ. από ειδωλολατρική οικογένεια και πήρε το όνομα Δωροθέα. Έζησε την εποχή του ασεβούς και χριστιανομάχου βασιλέως Μαξεντίου ή του
Μαξίμου Β’ απόλυτου άρχοντα της Αιγύπτου. Είχε αριστοκρατική καταγωγή, καθώς ήταν θυγατέρα του βασιλέως Κώνστα ή Κέστου και απόγονος των Πτολεμαίων της Αιγύπτου. Ξεχώριζε για την ομορφιά της, την ευγένεια και τη μεγάλη μόρφωσή της! Ήταν κάτοχος της λατινικής γλώσσας και της ελληνικής φιλολογίας, ενώ γνώριζε πολλές ξένες γλώσσες της εποχής. Σπούδασε Φιλοσοφία, Ρητορική, Ποίηση, Μουσική, Μαθηματικά, Αστρονομία και Ιατρική. Μελέτησε τον Όμηρο, τον Βιργίλιο, τον Αριστοτέλη και τον Πλάτωνα, αλλά και τις μεθόδους και θεωρίες των ιατρών Ασκληπιού, Γαληνού και Ιπποκράτη.Πολλοί πλουσιότατοι άρχοντες της συγκλήτου τη ζήτησαν σε γάμο από τη μητέρα της που ήταν κρυπτοχριστιανή εξαιτίας του διωγμού που κίνησε ο Μαξιμιανός. Η μητέρα της τότε πήρε τη νεαρή Αικατερίνη και πήγαν στον πνευματικό της, έναν άγιο άνθρωπο έξω από την πόλη για να τον συμβουλευτούν. Ο ασκητής άκουσε τα λόγια της κόρης και σκέφτηκε να την ελκύσει στην πίστη του Χριστού. Της είπε ότι γνώριζε έναν θαυμάσιο νέο που την υπερέβαινε σε όλα τα χαρίσματα και σε άλλα αναρίθμητα. Η ωραιότητά του είναι πιο λαμπερή και από τον ήλιο, η σοφία του είναι μοναδική, ο πλούτος του αμέτρητος και η ευγένεια του ακατανίκητη! Τότε ο ασκητής της έδωσε μια εικόνα της Παναγίας και της είπε να κάνει ολονύκτια προσευχή και να παρακαλέσει τη Μαρία να της δείξει τον Υιό της. Η Αικατερίνη πήρε την εικόνα και όλη τη νύχτα προσευχόταν, όπως της είπε ο γέροντας. Όταν αποκοιμήθηκε είδε σε όραμα την Παναγία με το Θείο Βρέφος. Ο Χριστός, όμως, την αποστρεφόταν. Όταν λοιπόν, με το Άγιο Βάπτισμα η νεαρή κόρη απέβαλλε τον παλαιό άνθρωπο κι ενδύθηκε θεοΰφαντη στολή, είδε πάλι σε όραμα την Παναγία να της περνάει στο δάχτυλο ωραιότατο δαχτυλίδι και να την κάνει Νύμφη του Χριστού. Από τη στιγμή εκείνη η Αικατερίνη ελκύστηκε από την πίστη του Χριστού και η καρδιά της πλημμύρισε από θείο έρωτα.
Σύμφωνα με τους θρύλους και τα συναξάρια της Αγίας Αικατερίνης, όταν πληροφορήθηκε ο βασιλιάς Μαξέντιος ότι η νεαρή κόρη διακήρυττε την πίστη της στο Χριστό, το μόνο αληθινό Θεό, κι ότι οι άλλοι θεοί που λατρεύονταν ήταν ψεύτικα είδωλα, ανέθεσε σε εκατόν πενήντα ρήτορες να συζητήσουν μαζί της προκειμένου να της αποδείξουν το στρεβλό των δοξασιών της. Η Αικατερίνη, όμως, με τη ρητορική της δεινότητα και τα πειστικά της επιχειρήματα κατόρθωσε να τους μεταπείσει και να τους προσηλυτίσει στο Χριστιανισμό. Όταν ο βασιλιάς έμαθε τα αποτελέσματα οργίστηκε τόσο, ώστε διέταξε θανατική καταδίκη όλων στην πυρά στο κέντρο της πόλης, τη δε Αικατερίνη σε μαρτυρικό θάνατο.
Στην αρχική φυλάκιση η νεαρή κοπέλα υπέμεινε τις πιέσεις και τις κακουχίες με θάρρος και υπομονή που αντλούσε από τη δυνατή της πίστη. Ο φιλάνθρωπος και φιλόστοργος Πατέρας έστελνε τροφή με ένα περιστέρι, δυναμώνοντας την και κάνοντας την να λάμπει από ομορφιά και χάρη, αντί να είναι καταβεβλημένη.
Μέσο βασανισμού και θανάτωσης της Αγίας αποφασίστηκε να γίνει ένας τροχός ο οποίος, σύμφωνα με το θρύλο, διαλύθηκε πλησιάζοντας το σώμα της. Έτσι αποφασίστηκε τελικά ο αποκεφαλισμός της, στον οποίο οι παριστάμενοι αντιλήφθηκαν να ρέει γάλα αντί για αίμα.
Στη συνέχεια, σύμφωνα με άλλο θρύλο, το πάναγνο σώμα της Αγίας μεταφέρθηκε υπό πτερύγων αγγέλων στο όρος Σινά της ομώνυμης χερσονήσου, όπου ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός έχτισε την Ιερά Μονή Αικατερίνης του Σινά.
Στην Αγιογραφία φέρεται συνήθως εστεμμένη. Σύμβολά της είναι ο ακιδοφόρος τροχός, η αιμοσταγής μάχαιρα, κλάδος φοίνικα, περιστέρι και το όρος Σινά. Στη Μονή Σινά, εκτός από ευλογία, μπορείς να λάβεις και το δαχτυλίδι με το μονόγραμμα της Αγίας που συμβολίζει την πνευματική μνηστεία της με τον Κύριο.
Στη Δύση η Αγία Αικατερίνη, μαζί με την Αγία Μαργαρίτα (των καθολικών) και την Αγία Βαρβάρα, θεωρείται ότι είναι μέσα στους δεκατέσσερις πιο υποβοηθητικούς Αγίους στον ουρανό. Στις περισσότερες καθολικές εκκλησίες υπάρχει το άγαλμά της με οδοντωτό τροχό που έγινε το έμβλημα της και το σύμβολο του μαρτυρίου της.
Η μνήμη της τιμάται στις 24 Νοεμβρίου στο σλαβόφωνο χριστιανικό κόσμο, ενώ στην Ελλάδα και στις χώρες της Δύσης εορτάζεται με μεγαλοπρέπεια στις 25 Νοεμβρίου.
Η Αγία θεωρείται προστάτιδα της Νομικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο της Πάδοβα στην Ιταλία. Στη Γαλλία, η Φιλοσοφική Σχολή του Παρισιού την ανακήρυξε προστάτιδα της Φιλοσοφίας. Επίσης, είναι προστάτιδα των φοιτητριών και των ανύπαντρων κοριτσιών, των μηχανικών, νομικών, βιβλιοθηκονόμων, φιλοσόφων καθώς και αρκετών άλλων επαγγελμάτων.
Στη χώρα μας η Αγία Αικατερίνη έχει συνδεθεί στενά με τη λαογραφία. Σε διάφορα μέρη πραγματοποιούνται στη γιορτή της πολλά έθιμα, κυρίως από ανύπαντρες κοπέλες. Επίσης, προστατεύει τους γεωργούς, που την επικαλούνται για καλή σπορά, και τους ετοιμοθάνατους
Είναι πολιούχος της Σητείας της Κρήτης και της Κατερίνης. Η πρωτεύουσα της Πιερίας πήρε το όνομά της Αγίας που σημαίνει πάντα καθαρή, άμωμη.
Χρόνια πολλά στις εορτάζουσες!
Μίνα Σολωμίδου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου