Υπηρετώντας την αυτοδιοίκηση, εδώ και 9 χρόνια, από την θέση του προέδρου και του συμβούλου τοπικής κοινότητας, θα ήθελα να καταθέσω μερικές σκέψεις και διαπιστώσεις για την αυτοδιοίκηση στο δήμο Ηρωικής Πόλης Νάουσας αλλά και όχι μόνο.
Ο ρόλος της αυτοδιοίκησης την καθιστά βασικό φορέα άσκησης της κοινωνικής και αναπτυξιακής πολιτικής του κεντρικού κράτους, ενώ παράλληλα φροντίζει για την κάλυψη των καθημερινών
προβλημάτων και αναγκών για την εξυπηρέτηση των πολιτών.
Σημαντικές μεταρρυθμίσεις είχαν και έχουν στόχο την καλύτερη λειτουργία όλων των αυτοδιοικητικών δομών, από το «Σχέδιο Καποδίστριας» στο «Πρόγραμμα Καλλικράτης» και τώρα στο «Πρόγραμμα Κλεισθένης Ι». Δύο βασικοί νόμοι έδωσαν λύση στο δαιδαλώδες νομικό πλαίσιο το οποίο υπήρχε και αυτοί είναι ο Ν.3463/2006 «Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων» και ο Ν.3852/2010 «Καλλικράτης» και τώρα θα περάσουμε στην εφαρμογή του Ν.4555/2018 «Πρόγραμμα Κλεισθένης Ι». Μέσα από όλες αυτές τις συνενώσεις ο δημότης πλέον δεν περιορίζεται σε στενά γεωγραφικά πλαίσια μιας και είναι μέλος της κοινωνίας της πληροφορίας και με εργαλείο τις νέες τεχνολογίες και εφαρμογές του δίνεται η δυνατότητα να παρακολουθεί τις εξελίξεις, να τις ελέγχει καθώς και να προτείνει λύσεις.
Τα αποτελέσματα των συνενώσεων δεν ήταν τα αναμενόμενα. Από την μία μπορεί να υπήρξε ενίσχυση της απορροφητικότητας πόρων, αλλά από την άλλη η ύπαιθρος και συγκεκριμένα οι τοπικές κοινότητες συρρικνώθηκαν μιας και επί της ουσίας οι υπηρεσίες συγκεντρώθηκαν στα αστικά κέντρα και μεγάλωσε η απόσταση από το κέντρο λήψης αποφάσεων, καθώς όλες σχεδόν οι δομές από τις έδρες των πρώην δήμων μετακινήθηκαν και συνενώθηκαν σχεδόν πάντα με επίκεντρο την έδρα του μεγαλύτερου δήμου. Περισσότερες από 220 αρμοδιότητες ήρθαν στους νέους δήμους, ενώ παράλληλα οι πόροι αντί να αυξηθούν μειώθηκαν τουλάχιστον κατά 50%.
Η ουσιαστική συμμετοχή των τοπικών κοινοτήτων είναι προβληματική και περιορισμένη, διότι οι μικρές κοινότητες δεν έχουν την δυνατότητα εκπροσώπησης στο δημοτικό συμβούλιο. Ο έλεγχος των αποφάσεων του δημοτικού συμβουλίου καθώς και η συνέπεια ως προς τα καθήκοντα των δημοτικών - τοπικών συμβούλων παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα μιας και οι αποστάσεις έχουν πλέον μεγαλώσει και για τον λόγο αυτό οι περισσότερες θέσεις των πολιτών στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου είναι άδειες με άμεση συνέπεια την Μη Ενασχόληση των δημοτών με τα κοινά. Επαναλαμβανόμενες απουσίες δημοτικών και τοπικών συμβούλων από το Δημοτικό - Τοπικό Συμβούλιο καθώς και από τις κρίσιμες επιτροπές και Διοικητικά Συμβούλια περνάνε σε δεύτερη μοίρα γιατί δεν υπάρχει ο έλεγχος, που σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί και να εξυπηρετούν καταστάσεις-αποφάσεις οι απουσίες τους αυτές.
Η ενημέρωση των αποφάσεων του δημοτικού συμβουλίου και των διαλόγων που οδήγησαν σε αυτές γίνεται κατά βάση από δημοσιογράφους που πολλές φορές, βέβαια, επιλεκτικά παρουσιάζουν τα θέματα που έχουν ακροαματικότητα και όχι το σύνολο αυτών. Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση η οποία θα έδινε μία ουσιαστική λύση σε θέματα διαφάνειας ενημέρωσης και διεκπεραίωσης αιτημάτων μέσο του διαδικτύου κάθε άλλο παρά αποτελεσματική μπορεί να χαρακτηρισθεί. Δυστυχώς για την επίλυση των καθημερινών προβλημάτων πχ. Καμένη λάμπα, περισυλλογή αδέσποτων, κλείσιμο μιας λακκούβας στην άσφαλτο οι δημότες μας δεν υποβάλλουν ηλεκτρονικά μια αίτηση από το σπίτι τους αλλά ψάχνουν το τηλέφωνο του αρμόδιου αντιδημάρχου η και του ιδίου του δημάρχου στην προσπάθεια τους για εξεύρεση λύσης στο πρόβλημά τους.
Η μεταφορά των αρμοδιοτήτων στους νέους δήμους δεν υποστηρίχθηκε από προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού ούτε με επιμόρφωση του υπάρχοντος, ώστε να αντιμετωπίσουν τα νέα δεδομένα, ιδιαίτερα μετά την αύξηση των νέων αρμοδιοτήτων. Επιπρόσθετα η κατανομή του προσωπικού δεν έγινε ορθολογικά και αυτό είχε ως αποτέλεσμα να κλείσει η γραμματειακή υποστήριξη στις τοπικές κοινότητες, να υποστελεχωθούν οι πρώην έδρες των δήμων που καταργήθηκαν και να υπάρξει συγκέντρωση στους κεντρικούς δήμους.
Ο ρόλος της αυτοδιοίκησης την καθιστά βασικό φορέα άσκησης της κοινωνικής και αναπτυξιακής πολιτικής του κεντρικού κράτους, ενώ παράλληλα φροντίζει για την κάλυψη των καθημερινών
προβλημάτων και αναγκών για την εξυπηρέτηση των πολιτών.
Σημαντικές μεταρρυθμίσεις είχαν και έχουν στόχο την καλύτερη λειτουργία όλων των αυτοδιοικητικών δομών, από το «Σχέδιο Καποδίστριας» στο «Πρόγραμμα Καλλικράτης» και τώρα στο «Πρόγραμμα Κλεισθένης Ι». Δύο βασικοί νόμοι έδωσαν λύση στο δαιδαλώδες νομικό πλαίσιο το οποίο υπήρχε και αυτοί είναι ο Ν.3463/2006 «Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων» και ο Ν.3852/2010 «Καλλικράτης» και τώρα θα περάσουμε στην εφαρμογή του Ν.4555/2018 «Πρόγραμμα Κλεισθένης Ι». Μέσα από όλες αυτές τις συνενώσεις ο δημότης πλέον δεν περιορίζεται σε στενά γεωγραφικά πλαίσια μιας και είναι μέλος της κοινωνίας της πληροφορίας και με εργαλείο τις νέες τεχνολογίες και εφαρμογές του δίνεται η δυνατότητα να παρακολουθεί τις εξελίξεις, να τις ελέγχει καθώς και να προτείνει λύσεις.
Τα αποτελέσματα των συνενώσεων δεν ήταν τα αναμενόμενα. Από την μία μπορεί να υπήρξε ενίσχυση της απορροφητικότητας πόρων, αλλά από την άλλη η ύπαιθρος και συγκεκριμένα οι τοπικές κοινότητες συρρικνώθηκαν μιας και επί της ουσίας οι υπηρεσίες συγκεντρώθηκαν στα αστικά κέντρα και μεγάλωσε η απόσταση από το κέντρο λήψης αποφάσεων, καθώς όλες σχεδόν οι δομές από τις έδρες των πρώην δήμων μετακινήθηκαν και συνενώθηκαν σχεδόν πάντα με επίκεντρο την έδρα του μεγαλύτερου δήμου. Περισσότερες από 220 αρμοδιότητες ήρθαν στους νέους δήμους, ενώ παράλληλα οι πόροι αντί να αυξηθούν μειώθηκαν τουλάχιστον κατά 50%.
Η ουσιαστική συμμετοχή των τοπικών κοινοτήτων είναι προβληματική και περιορισμένη, διότι οι μικρές κοινότητες δεν έχουν την δυνατότητα εκπροσώπησης στο δημοτικό συμβούλιο. Ο έλεγχος των αποφάσεων του δημοτικού συμβουλίου καθώς και η συνέπεια ως προς τα καθήκοντα των δημοτικών - τοπικών συμβούλων παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα μιας και οι αποστάσεις έχουν πλέον μεγαλώσει και για τον λόγο αυτό οι περισσότερες θέσεις των πολιτών στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου είναι άδειες με άμεση συνέπεια την Μη Ενασχόληση των δημοτών με τα κοινά. Επαναλαμβανόμενες απουσίες δημοτικών και τοπικών συμβούλων από το Δημοτικό - Τοπικό Συμβούλιο καθώς και από τις κρίσιμες επιτροπές και Διοικητικά Συμβούλια περνάνε σε δεύτερη μοίρα γιατί δεν υπάρχει ο έλεγχος, που σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί και να εξυπηρετούν καταστάσεις-αποφάσεις οι απουσίες τους αυτές.
Η ενημέρωση των αποφάσεων του δημοτικού συμβουλίου και των διαλόγων που οδήγησαν σε αυτές γίνεται κατά βάση από δημοσιογράφους που πολλές φορές, βέβαια, επιλεκτικά παρουσιάζουν τα θέματα που έχουν ακροαματικότητα και όχι το σύνολο αυτών. Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση η οποία θα έδινε μία ουσιαστική λύση σε θέματα διαφάνειας ενημέρωσης και διεκπεραίωσης αιτημάτων μέσο του διαδικτύου κάθε άλλο παρά αποτελεσματική μπορεί να χαρακτηρισθεί. Δυστυχώς για την επίλυση των καθημερινών προβλημάτων πχ. Καμένη λάμπα, περισυλλογή αδέσποτων, κλείσιμο μιας λακκούβας στην άσφαλτο οι δημότες μας δεν υποβάλλουν ηλεκτρονικά μια αίτηση από το σπίτι τους αλλά ψάχνουν το τηλέφωνο του αρμόδιου αντιδημάρχου η και του ιδίου του δημάρχου στην προσπάθεια τους για εξεύρεση λύσης στο πρόβλημά τους.
Η μεταφορά των αρμοδιοτήτων στους νέους δήμους δεν υποστηρίχθηκε από προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού ούτε με επιμόρφωση του υπάρχοντος, ώστε να αντιμετωπίσουν τα νέα δεδομένα, ιδιαίτερα μετά την αύξηση των νέων αρμοδιοτήτων. Επιπρόσθετα η κατανομή του προσωπικού δεν έγινε ορθολογικά και αυτό είχε ως αποτέλεσμα να κλείσει η γραμματειακή υποστήριξη στις τοπικές κοινότητες, να υποστελεχωθούν οι πρώην έδρες των δήμων που καταργήθηκαν και να υπάρξει συγκέντρωση στους κεντρικούς δήμους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου