Τετάρτη 13 Ιουνίου 2018

O Τάσος Καραμπατζός για το έργο της καθέτου στην Εγνατία Οδό

ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΥΝ  ΤΩΡΑ ΤΗΝ …… ΑΜΕΡΙΚΗ !!!
(Το έργο της καθέτου στην Εγνατία Οδό)
      Ειλικρινά, δεν είχα καμία πρόθεση να ξανα-ασχοληθώ με το θέμα. Μετά όμως απ’ όσα «μεγαλεπήβολα» ακούσαμε αυτές τις μέρες και μετά τα δεδομένα και αυτονόητα  που παρουσιάζονται  από τον τοπικό μας άρχοντα ως «προσωπικές του επιτυχίες», προφανώς και όφειλα
να απαντήσω. Διότι, κάπως έτσι θα πάει την  ιστορία μέχρι …τις δημοτικές εκλογές! Από την άλλη: έργα χωρίς ιδιαίτερο σχεδιασμό, εύπεπτα, επιφάνεια, βιτρίνα, λούστρο και ουσία μηδέν. Και επειδή τέσσερα χρόνια το μόνο που ακούμε είναι μεγάλα λόγια, είναι σίγουρο ότι θα ξανακούσουμε τα ίδια με διαφορετικό …περιτύλιγμα. Το ψέμα όμως  «έχει κοντά ποδάρια»,  το προλαβαίνεις και το πιάνεις. Τι μας είπε λοιπόν πάλι  ο πρωτοπόρος δήμαρχός μας: «Είμαστε αταλάντευτοι σε σχέση με το κούμπωμα στη Μέση….». Λες και μας είπε κάτι το καινούργιο ή λες και δεν το βρήκε ΤΕΛΕΙΩΜΕΝΟ το θέμα αυτό!!! Και  προχθές στο Δ.Σ. δήλωνε με απύθμενο θράσος  από τη μια  ότι «είμαστε σε καλό δρόμο….» και από την άλλη «…θα υπάρξει πρόβλημα με το ποσό για τις απαλλοτριώσεις…»!!! Τελικά, τι από τα δύο συμβαίνει κ. δήμαρχε;  Τα διλλήματα είναι για να τα λύνετε, όχι  να τα εξαγγέλλετε !! Αλλά στο κάτω-κάτω,  γιατί σας εξέλεξε ο κόσμος; Για να κάνετε  διαπιστώσεις ή για να αγωνίζεστε στα δύσκολα και να δίνετε λύσεις; Καλοί οι άσφαλτοι (χωρίς τις αναγκαίες υποδομές), καλές οι πλακοστρώσεις και οι φανφάρες, αλλά πολύ καλύτερα τα Μεγάλα Έργα που έχει ανάγκη  ο τόπος μας. Έργα που δυστυχώς, μετά από 4 χρόνια  ακόμη …. τα υπόσχεστε, γιατί απλούστατα δεν μπορείτε  να κάνετε.  Αλλά, μιας και τα έγγραφα (για το επίμαχο θέμα της «Μέσης») υπάρχουν σωρό θα ήθελα να  θυμίσω λιγάκι την ιστορία και τους αγώνες που προηγήθηκαν και  τα οποία κάποιος   αποδομεί συστηματικά,  αποκρύπτοντας  σκόπιμα την αλήθεια.
      1.Ο κάθετος άξονας από Εγνατία–Βέροια-Νάουσα- Σκύδρα, θεωρούσα πάντα ότι για τον Δήμο Νάουσας είναι  πολύ σημαντικό έργο για την «έξοδο» της περιοχής από την απομόνωση, τη βελτίωση των μεταφορών και των   συγκοινωνιών, με ότι αυτό συνεπάγεται στην ανάπτυξη του τόπου. Γι’ αυτό και ως δημοτική αρχή το παλέψαμε με νύχια και με δόντια. Και είναι γνωστές -πιστεύω στο σύνολο των δημοτών μας- οι δεκάδες  κινητοποιήσεις, οι επανειλημμένες συσκέψεις με Φορείς και Υπουργεία, οι  αγώνες και ο κόπος μας  σε όλα τα επίπεδα. Όπως  γνωστές είναι και οι αντιδράσεις που είχαμε από «γνωστούς και αγνώστους» για το κούμπωμα της Καθέτου στη «Μέση». Μάλιστα, επειδή ήταν και συνεχίζει να είναι τεράστια η  σπουδαιότητα του έργου αυτού, το ονομάζαμε ως «Το έργο των έργων».  Πρόκειται λοιπόν για έναν άξονα  συνολικού μήκους 36,62 χιλ.  Τα επί μέρους τμήματα είναι: α) Ε.Ο. Έδεσσας – Νάουσα: 20,00 χιλ. β) Νάουσα -Πατρίδα: 7,71 χιλ. και γ) Πατρίδα –Εγνατία: 8,92 χιλ. (μέσα στο έργο αυτό,  είναι ενταγμένο και το τμήμα «από τον ανισόπεδο κόμβο Μονοσπίτων–Σ.Σ.Νάουσας-Γηροκομείο», περίπου 2 χιλ. Η επιμονή μας για τη σύνδεση στην Εγνατία Οδό, μέσω της τεχνικά και οικονομικά πιο εύκολης λύσης, τελικά έπιασε τόπο: Και έχει πολύ μεγάλη σημασία να αναφερθώ σε έξι (6) ενδεικτικά έγγραφα, γιατί ορισμένοι τα αγνοούν επίτηδες και  νομίζουν ότι όλα έγιναν …. από μόνα τους!  Συγκεκριμένα:
     2. Η ίδια η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ», με το Αρ.Πρωτ. Α308014/24-10-2011 έγγραφό της (που απαντά στο 29035/11-10-2011 έγγραφό μου ως Δημάρχου), αναφέρει τα εξής σπουδαία: «α) Για να συνδεθεί –καταλήξει ο Κάθετος Άξονας στον (Ανισόπεδο Κόμβο Α/Κ) Κουλούρας, θα πρέπει να διέρχεται μέσα  από τον ομώνυμο οικισμό. Επιπροσθέτως το υφιστάμενο τεχνικό (Κάτω Διάβαση), δεν δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας κόμβου με τα απαιτούμενα γεωμετρικά χαρακτηριστικά, μεταξύ οδών κατηγορίας ΑΙ. Συνεπώς, η λύση αυτή παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα. β) Εάν ο Κάθετος Άξονας συνδεθεί –καταλήξει στον Α/Κ Βέροιας (σημ. δική μου, δηλ. στον κόμβο λίγο έξω από τα σημερινά Δικαστήρια, όπως επεδίωκαν  πολλοί … «αφελείς»), τα τεχνικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα που θα δημιουργηθούν, είναι τεράστια. Τέτοια ζητήματα είναι οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, η διέλευση από υφιστάμενες οικιστικές  μονάδες, οι καθυστερήσεις, αλλά και η αναδιαμόρφωση του κόμβου για την εξυπηρέτηση όλων των κινήσεων. Συνεπώς και η λύση  αυτή είναι εξαιρετικά δύσκολη. γ) Επακόλουθα, η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων απεφάνθη –γνωμοδότησε ότι η προτεινόμενη από την Αναγνωριστική Μελέτη θέση για τη δημιουργία του αιτούμενου Ανισόπεδου Κόμβου, η οποία χωροθετείται στο μέσον περίπου των υφιστάμενων Ανισόπεδων Κόμβων Βέροιας και Κουλούρας (3,6 Km από τον Α/Κ Βέροιας και 5,4 Km από τον Α/Κ Κουλούρας), δυτικά του οικισμού Μέση, προκύπτει ότι είναι η καταλληλότερη και θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή…..».
     3. Με βάση αυτήν τη  θετική γνωμοδότηση της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΑΕ, προχωρήσαμε σε ακόμη σκληρότερο αγώνα, για τις περαιτέρω απαιτούμενες γνωμοδοτήσεις και εγκρίσεις. Έτσι, ακολούθησε το με αριθμό ΔΜΕΟ/3508/12-12-2012 της Δ/νσης Μελετών και Έργων Οδοποιϊας του Υπουργείο Υποδομών –Μεταφορών και Δικτύων, όπου εκφράζει τη θετική της άποψη για τη «Μέση».
     4.Αμέσως μετά, έρχεται και η θετική γνωμάτευση με το με αριθμό 44345/16-10-2012 έγγραφο, της Δ/νσης Χωροταξίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
      5.Στη συνέχεια, εκδόθηκε το με αριθμό πρωτ. 202473/15-10-2012 έγγραφο της ΙΖ’ Εφορείας Κλασσικών Αρχαιοτήτων, το οποίο μεταξύ άλλων αναφέρει ότι: «…βάσει των κριτηρίων …. αναγνωρίζεται εύκολα ως βέλτιστη η 3η λύση με Α/Κ Εγνατίας Οδού στη Μέση….».
     6.Στις 14-1-2013 εκδόθηκε το με αριθμό Φ.916.74/210/260349 έγγραφο του Γενικού Επιτελείου Στρατού, το οποίο επίσης  εξέφρασε τη θετική του γνώμη για  τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του εν λόγω έργου.
     7.Για να ακολουθήσει   το υπ’ αριθμό 170026/7-1-2014 έγγραφο του ΥΠΕΚΑ (Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος –ΕΥΠΕ- αρμόδιος κ. Αλ. Κουλίδης), με το οποίο γνωμοδότησε θετικά για το έργο, σύμφωνα με την προτεινόμενη λύση «3» (Μέση), όπου μάλιστα έλεγε ότι  η χάραξη του τμήματος αυτού (Πατρίδα –Εγνατία στο χωριό «Μέση»), έχει συνολικό μήκος 8,9 Km και ότι στην αφετηρία του έργου προβλέπεται νέος ανισόπεδος κόμβος με άνω διάβαση στη ΧΘ 5+953 του τμήματος 5.3 Θεσ/νίκη Βέροια, ενώ  στη συμβολή του τμήματος με την Εθνικό Οδό Βέροιας -Μακροχωρίου, προβλέπεται επίσης νέος ανισόπεδος κόμβος… ».
      8.Και το πιο σημαντικό: Στο τέλος, το κείμενο της πιο πάνω έγκρισης του ΥΠΕΚΑ, σημείωνε και το εξής: «Η ισχύς της παρούσας, διαρκεί πέντε έτη από την ημερομηνία έκδοσής της». 
       Αυτά τα λίγα για το σημαντικό έργο της «καθέτου στην Εγνατία», αποδεικνυόμενα και «δι’εγγράφων» όπως λέμε οι νομικοί. Κλείνοντας τέλος, θα  ήθελα να υπογραμμίσω ότι: α) η προθεσμία των παραπάνω εγκρίσεων (πενταετία)  ήδη τελειώνει στις 7-1-2019 και ορισμένοι θα πρέπει να αφήσουν τα παχιά λόγια και τις βιτρίνες, και να ανασκουμπωθούν γιατί το  έργο κινδυνεύει να μη γίνει ποτέ με την ΑΠΟΛΥΤΗ ΕΥΘΥΝΗ ΤΟΥΣ και β) επειδή  αγνοούν σκόπιμα  το   πόσος «πολιτικός χρόνος» αναλώθηκε μέχρι να φτάσουμε στην έγκριση της σύνδεσης στη «Μέση» (ήδη από τα έτη  2011 έως 2014),  καλό θα είναι να αποβάλλουν την αυταπάτη τους ότι ανακάλυψαν τώρα  την …Αμερική  και να διαβάσουν τα οργανωμένα αρχεία που τους παραδώσαμε, αναγνωρίζοντας  κάποτε και τις  ελάχιστες  προσπάθειες των προκατόχων τους. Δεν  ξέρεις, ίσως στο τέλος  τους βγει και σε καλό!!! 
                                                                                                                         Νάουσα 13 Ιουνίου 2018
                                                                                                                     Αναστάσιος Κ. Καραμπατζός
                                                                                                                      (τέως Δήμαρχος Νάουσας)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου