Τετάρτη 3 Μαΐου 2017

ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΩΔΗΣ ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΟΥ ΚΑΣΟΜΟΥΛΗ ΣΤΟΝ ΝΟΤΟ (Δ΄ Μέρος) ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΤΟΥ ΣΤΟΡΝΑΡΗ ΓΙΑ ΤΗ ΝΑΟΥΣΑ - ΚΟΥΒΕΝΤΑ ΜΕ ΤΟΝ ΓΩΓΟ ΜΠΑΚΟΛΑ Γράφει ο Μανώλης Βαλσαμίδης

Ο Σάλας ήταν έτοιμος να αναχωρήσει και ήθελε να είμαι και εγώ μαζί του να μοιραστούμε την ευθύνη της αποτυχίας της επανάστασης του Ολύμπου, όταν θα παρουσιαστούμε στη νεοσυσταθείσα διοίκηση. Ο Στορνάρης με συμβούλευσε το γρηγορότερο να φθάσω στη Διοίκηση να αναγγείλω τον χαλασμό του Ολύμπου για να προφθάσει άλλη βοήθεια στη Νάουσα. Για τους δικούς μου να μην έχω έγνοια, να τους αφήσω εκεί, ώσπου να επιστρέψω. Τον άκουσα. Με τον Τζίνο και τον αδελφό μου
Γεώργιο και με έξη στρατιώτες ακόμη ξεκινήσαμε την αυγή με τον κ. Σάλα και όσους τον ακολουθούσαν. Ο Λιζύνσκ και ο Ρόσνερ, πυρομηχανικοί Γερμανοί, έμειναν εκεί [ο Lizinski είναι Πολωνός].
Το βράδυ φθάσαμε στις Παλιοκαργιές. Την αυγή ανεβήκαμε στα Άγγραφα και από το    Διάσελλο ακλουθώντας συνεχή κατηφορικό δρόμο φθάσαμε στη Μπουκοβίτσα. "Ο   αγαθός άνδρας κ. Θεόφιλος [Καΐρης] δεν εδύνατο να χορταίνει τα σκληρά και απότομα όρη, στολισμένα με έλατα και άλλα δέντρα, και τα χωριά περιτριγυρισμένα από τόσες οχυρές θέσεις των ορέων"*.Κοιμηθήκαμε στη Μπουκοβίτσα.
Την επομένη, άλλοι από τον δρόμο, άλλοι από το Διάσελλο φθάσαμε στο Λιάσκοβο, όπου γευματίσαμε. Το βράδυ περάσαμε τη γέφυρα του Κοράκου και φτάσαμε στη Βρεστένιτσα, στο τμήμα [αρματολίκι] που διαφέντευε ο καπετάν Γώγος Μπακόλας. Οι συγγενείς του Μπακόλα στη Βρεστένιτσα μας υποδέχτηκαν "πολλά φιλοφρόνως". Κοιμηθήκαμε εκεί και την επομένη μετά το γεύμα αναχωρήσαμε για τα καλύβια του Μάλτου, περνώντας από τον οχυρό πύργο του χωριού. Πριν από εξ μήνες ο Γώγος Μπακόλας και ο Καραϊσκάκης τον κατέστρεψαν, πολεμώντας την 40μελή τουρκική φρουρά του. Περνώντας από χωριό σε χωριό φαινόμασταν σαν Φράγκοι περιηγητές στα μάτια των Ελλήνων.
Με συνοδεία, την αυγή, περάσαμε τα Κανάλια, το βουνό Κάμπροβο και προς το βράδυ φτάσαμε έξω από την Σκουλικαργιά [Ροδοβίζι]. Ο Γώγος Μπακόλας μας έστειλε τροφή. Παράλληλα έδωσε εντολή και μας ετοίμασαν οι δικοί του μια πλήρη φιλοξενία. Αργότερα ήρθε και ο ίδιος εκεί "και άρχισε να εξηγείται μετά του Σάλα". Όσο γενναίος μου φαινόταν ο Γώγος Μπακόλας τόσο μου φάνηκε χονδρός στους τρόπους**. Αφού τελείωσαν τη συζήτηση Γώγος και Σάλας γύρω από τα συμβαίνοντα στα στρατιωτικά και πολιτικά πράγματα, λέγει ο Γώγος στον Σάλα:
Κι εγώ ξεκίνησα αγώνα κατά των Τούρκων. Και ενώ κακοπάθαινα οι άλλοι τρώγανε και πίνανε. Κανένας δεν ήρθε σε βοήθειά μου. Είδα απόειδα, έβαλα κι εγώ ένα ψευτοκάπακο*** με τους Τούρκους και συμμάζεψα την ορφάνια στα καλύβια της. "Πλην να είπεις εις όλους: Αν δεν έρθουν 12.000 Μοσκόβοι να έβγουν έξω, Ρωμαίικο δεν κάμνομε ημείς με τα κεφάλια μας".
Σημειώσεις:
* Από την Άνδρο η καταγωγή του Θεόφιλου Καΐρη, από νησιωτικούς  ξερότοπους. ** Ο Κασομούλης φαίνεται θιγμένος που ο Γώγος Μπακόλας μιλούσε με τον Σάλα και τον έδειχνε ξεχωριστή αξία.
*** Ψευτοκάπακο = ψεύτικο καπάκι, συμφωνία αποστάσεων. Κράτος εν κράτει. Τα πραγματικά καπάκια ήταν συμφωνίες από κοινού δράσης εναντίον των κλεφτών.  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου