Πέμπτη 15 Μαρτίου 2012

ΚΕΠΚΑ Νάουσας-Ημαθίας:"15 Μαρτίου: Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή"


Η 15η Μαρτίου έχει οριστεί να είναι η Παγκόσμια Ημέρα των Δικαιωμάτων  του Καταναλωτή. Ποιου καταναλωτή όμως; Αυτού που έχει ή αυτού που δεν έχει; Και γιατί άραγε να υπάρχουν μέρες – ορόσημα που να μας θυμίζουν κάποιες επετείους των ημερών;Αυτά και πολλά άλλα ερωτήματα υπάρχουν στο μυαλό του καθένα μας και μάλιστα γίνονται πιο επιτακτικά στις μέρες μας, που
ομολογουμένως οι  συνθήκες διαβίωσης είναι πάρα πολύ δύσκολες.Αλλά ας αφήσουμε τη μιζέρια κατά μέρος και ας δούμε τα πράγματα από μια άλλη όψη, από μια πιο αισιόδοξη, πλευρά .Το ότι είμαστε δυνατοί και κατορθώνουμε πολλά αν είμαστε ενωμένοι, είναι αναμφισβήτητα ένα μεγάλο πλεονέκτημα. Για παράδειγμα, ο αποκλεισμός των προϊόντων της «Φάγε», πριν από λίγα χρόνια, είχε σαν αποτέλεσμα η εταιρεία να μειώσει τις τιμές της και αυτό οφείλεται στο μποϋκοτάζ που κάναμε εμείς οι καταναλωτές. Και τώρα όλοι ενωμένοι θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις διάφορες προκλήσεις που συναντάμε στην καθημερινή μας πραγματικότητα. Για να το επιτύχουμε θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι έχουμε και δικαιώματα, αλλά και υποχρεώσεις.  «Όλοι έχουμε το δικαίωμα προστασίας από ψεύτικες ή παραπλανητικές διαφημίσεις ή ετικέτες σήμανσης – δικαίωμα προστασίας από ανασφαλή ή χωρίς αξία φάρμακα και άλλα προϊόντα – δικαίωμα να επιλέγουμε ανάμεσα σε αρκετά ομοειδή προϊόντα σε ανταγωνιστικές τιμές. Αλλά ο σύγχρονος τρόπος ζωής είναι τόσο σύνθετος, που οι ισχύοντες νόμοι δεν  επαρκούν για να διασφαλίσουν τα δικαιώματα αυτά….»  Είναι ένα απόσπασμα από την  ομιλία του τ. Προέδρου των Η.Π.Α. Τ. Φ. Κέννεντυ, το 1962, 50 χρόνια δηλαδή πριν. Η ομιλία αυτή σηματοδότησε την αναγνώριση των οχτώ βασικών δικαιωμάτων των καταναλωτών   μέσα από την υιοθέτηση, από τον Ο.Η.Ε. των κατευθυντήριων γραμμών, για τα δικαιώματα των καταναλωτών,   στις 9 Απριλίου 1985.                                                                                         

Δικαίωμα στην ικανοποίηση των βασικών αναγκών .                                                                                                                                                             Δικαίωμα στην ασφάλεια.                                                                                                                       Δικαίωμα στην πληροφόρηση.                                                                                                                  Δικαίωμα στην επιλογή.                                                                                                                          Δικαίωμα στην εκπροσώπηση.                                                                                                             Δικαίωμα στην αποζημίωση.                                                                                                                   Δικαίωμα στην εκπαίδευση.                                                                                                               Δικαίωμα σε ένα υγιεινό περιβάλλον                                            
Και, όμως, αυτά τα προβλήματα ισχύουν ακόμα και σήμερα.  Τι συνέβη και δεν έχουμε κάνει σημαντικά βήματα, μπροστά;  Δυστυχώς, τα δικαιώματά μας αμφισβητούνται, από την    ελεύθερη αγορά και το νεοσυντηρητικό μοντέλο  λειτουργίας της, που έχει αγκαλιάσει και η Ευρώπη. Όμως, οι καταναλωτές, εκτός από δικαιώματα έχουμε και ευθύνες. Οι δικές μας ευθύνες πηγάζουν, από τον ωχαδερφισμό (εγώ θα βγάζω το φίδι από την τρύπα;), από την μικρή συμμετοχή μας, σε ενώσεις καταναλωτών, όπως το ΚΕ.Π.ΚΑ., από τη λογική του καναπέ (κάποιος άλλος να αγωνιστεί για μένα, χωρίς εμένα), από την άκριτη και κακόβουλη κριτική, το τσουβάλιασμα και την απόρριψη του γεγονότος ότι κάποιος μπορεί να αγωνίζεται, για το κοινό καλό, χωρίς προσωπικό όφελος και χρειάζεται στήριξη. Αν οι καταναλωτές δε συνειδητοποιήσουμε ότι πρέπει να συμμετάσχουμε, σε υπαρκτές, εθελοντικές, δημοκρατικές, ενεργές ενώσεις καταναλωτών, οι αποφάσεις των εξουσιών θα λαμβάνονται, για εμάς, χωρίς εμάς και εις βάρος μας.  Όμως, ας ακολουθήσουμε ορισμένες απλές συμβουλές, οι οποίες ίσως φανούν χρήσιμες για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε τις αντίξοες συνθήκες που επικρατούν σήμερα.-  Πρώτο μέλημά μας θα πρέπει να είναι η σωστή οργάνωση και η ιεράρχηση των αναγκών μας. Με άλλα λόγια είναι επιτακτική η ανάγκη να κάνουμε έναν προϋπολογισμό και μια καταγραφή των εσόδων - όσο μικρά και είναι  -  και εξόδων μας. - Καταγράφουμε  με  λεπτομέρειες  όλα  τα  έξοδα- Κάνουμε έναν κατάλογο με τα ψώνια του σούπερ μάρκετ, τον οποίο φροντίζουμε να τηρούμε, χωρίς να δελεαζόμαστε από προϊόντα που διαφημίζονται και δεν είναι στον κατάλογό μας  - Ελέγχουμε και ξαναελέγχουμε μεμονωμένα έξοδα καθώς και μικροέξοδα.   - Συγκρίνουμε τις τιμές πριν αγοράσουμε οτιδήποτε.  - Φροντίζουμε να τακτοποιούμε τα πάγια έξοδα χωρίς καθυστέρηση (ενοίκιο, λογαριασμοί, φορολογία, ασφάλιστρα). Αν συναντήσουμε πρόσκαιρες οικονομικές δυσκολίες δεν διστάζουμε να επικοινωνήσουμε με τους πιστωτές μας(τράπεζα, ΔΕΗ, ΟΤΕ…) για να ενημερωθούμε για τις σχετικές προθεσμίες πληρωμής ή να ζητήσουμε    παράταση ή διακανονισμό με δόσεις.  - Δεν καταφεύγουμε, σε δανεισμό, για την κάλυψη τρεχουσών αναγκών (τρόφιμα, ρούχα...).  Με το πέρασμα του χρόνου, θα διαπιστώσουμε ότι οι έλεγχοι των οικονομικών μας. Θα μας βοηθήσει να κάνουμε μικρές, ίσως και ανεπαίσθητες αλλαγές, στη συμπεριφορά μας.  Υποχρέωσή μας είναι να μη διστάσουμε να καταγγείλουμε οτιδήποτε στραβό ή παράνομο πέσει στην αντίληψή μας. Αν δεν μπορέσουμε να επιλύσουμε τις διαφορές μας με τους υπεύθυνους, τότε πρέπει να απευθυνθούμε στο Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕ.Π.ΚΑ.), το οποίο είναι ανοιχτό για όλους. Και εδώ επανερχόμαστε να υπενθυμίσουμε πόσο μεγάλη είναι η δύναμη των ενωμένων πολιτών – καταναλωτών. Είναι μεγάλη υπόθεση ότι υπάρχει το ΚΕΠΚΑ   και το οποίο εξυπηρετεί όχι μόνο την πόλη της Νάουσας, αλλά  όλο το Νομό Ημαθίας. Όλοι μας, λοιπόν,  να πλαισιώσουμε το ΚΕΠΚΑ και να γίνουμε μέλη.                 
Φίλοι Καταναλωτές
Σας γνωρίζουμε ότι το ΚΕΠΚΑ ΝΑΟΥΣΑΣ-ΗΜΑΘΙΑΣ συμμετέχει στο « Δίκτυο υποστήριξης  Καταναλωτών σε θέματα Υπερχρέωσης»  και συγκεκριμένα « συνδρομή στην προσπάθεια επιδίωξης  εξωδικαστικού συμβιβασμού με τους πιστωτές» σύμφωνα με το Νόμο 3869/2010 : Ρύθμιση  Οφειλών Υπερχρεωμένων Φυσικών Προσώπων. Τα γραφεία μας , Βενιζέλου 25, στο δεύτερο όροφο, πάνω από το Δημοτικό Θέατρο Νάουσας, θα είναι ανοιχτά για τα μέλη μας  καθημερινά από Δευτέρα – Παρασκευή και ώρες 10:00 – 13:00 και 18:00 – 20:00. Για πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνείτε στο τηλέφωνο 23320-52152 καθώς και στο email: kepkaima@otenet.gr 
                                Για το ΚΕΠΚΑ ΝΑΟΥΣΑΣ-ΗΜΑΘΙΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου