«Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Με αφορμή τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής του νομοσχεδίου για την Ενίσχυση Ιδιωτικών Επενδύσεων για την Οικονομική Ανάπτυξη, την Επιχειρηματικότητα και την Περιφερειακή Συνοχή, θέλω να επισημάνω το γεγονός ότι παρόλο που η αιρετή Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση θα κληθεί να υλοποιήσει το συγκεκριμένο νόμο, δυστυχώς δεν κληθήκαμε να εκφράσουμε τις θέσεις μας για το κρίσιμο και καθοριστικό αυτό θέμα. Θα θέλαμε, λοιπόν, να κάνουμε ορισμένες επισημάνσεις που αφορούν και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας:
Επενδύσεις αξίας άνω των 1.000.000 € για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και άνω των
10.000.000 € για τις μεγάλες εταιρίες θα έπρεπε να τυγχάνουν επιχορήγησης και όχι φοροαπαλλαγής ή θα έπρεπε να εντάσσονται σε ένα μικτό σύστημα επιχορήγησης – φοροαπαλλαγής ή μη απόδοσης ΦΠΑ ανεξάρτητα από το αν ανήκουν στην κατηγορία της τεχνολογικής ανάπτυξης ή της γενικής επιχειρηματικότητας. Οι προκύπτουσες αποσβέσεις από αυτού του μεγέθους τις επενδύσεις σε σχέση με τη μέση κερδοφορία των φορέων της επένδυσης κάνουν τη φοροαπαλλαγή μη ελκυστικό κίνητρο. Αποδοτικές επενδύσεις νέων προϊόντων ή νέων εταιριών φτάνουν συνήθως στο νεκρό σημείο μετά από δύο χρόνια λειτουργίας μετά την επένδυση. Αυτό σημαίνει ότι περίπου μέχρι το τέταρτο έτος μετά την επένδυση, το έκτο έτος δηλαδή μετά την έναρξη καταβολής κεφαλαίων από την εταιρία που υλοποιεί την επένδυση, η φοροαπαλλαγή δεν συνδέεται με τα αποτελέσματα της επένδυσης αλλά μόνο με τα πιθανά συνολικά κερδοφόρα αποτελέσματα του φορέα της επένδυσης. Με το μέτρο αυτό ευνοούνται μόνο οι πολύ κερδοφόρες επιχειρήσεις και όχι αυτές που βρίσκονται σε καμπή ανάπτυξης.
Σχετικά με την επιχορήγηση ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων προτείνεται να επιχορηγούνται όλες οι νέες ή οι προς ανακαίνιση μονάδες που πληρούν τις προδιαγραφές της σελίδας 6 του σχεδίου νόμου οριζόντια, ανεξάρτητα δηλαδή από την τοποθεσία τους (κατάργηση του ν 56616-29/6/2000). Οι επενδύσεις στον τουρισμό πρέπει να επιχορηγούνται και όχι να φοροαπαλάσσονται γιατί τα επενδεδυμένα κεφάλαια είναι πολύ μεγάλα σε σχέση με την πιθανή κερδοφορία των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων ώστε μέσα σε έξι χρόνια από την ολοκλήρωση της επένδυσης να κάνουν χρήση της φοροαπαλλαγής. Άλλωστε ο τουρισμός είναι εθνική προτεραιότητα όπως και η τεχνολογική αναβάθμιση, και πρέπει να αποτελεί ξεχωριστή κατηγορία επενδυτικών σχεδίων, να μην εντάσσεται στη γενική επιχειρηματικότητα και να ενισχύεται με μικτό σύστημα επιχορήγησης και απαλλαγής από την καταβολή ΦΠΑ.
Η επιτυχία και η απόδοση των ενισχυόμενων επενδυτικών έργων είναι συνάρτηση της διείσδυσης και της απορρόφησης των παραγόμενων από την επένδυση προϊόντων και υπηρεσιών από την αγορά στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Αυτό πρέπει σε ένα μέρος να διασφαλίζεται από το φορέα ενίσχυσης και να μην εναπόκειται μόνο στην επιχειρηματική ικανότητα του επενδυτή ιδιαίτερα όταν πρόκειται για νέες επενδύσεις. Έτσι στα πλαίσια του κάθε ενισχυόμενου επενδυτικού σχεδίου πρέπει να είναι επιλέξιμες και υποχρεωτικές στην εφαρμογή τους ενέργειες ανάπτυξης της αγοράς με βάση τα προκύπτοντα από την επένδυση προϊόντα και υπηρεσίες που συμβάλουν στην προώθηση αυτών όπως: σχεδιασμός στρατηγικού πλάνου ανάπτυξης αγοράς, διαφήμιση, καταχωρήσεις στον κλαδικό τύπο στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, συμμετοχή σε εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, δημιουργία πολύγλωσσων ενημερωτικών φυλλαδίων, δημιουργία focus groups, ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού του τμήματος marketing και πωλήσεων, οργάνωση επικοινωνίας τμήματος πωλήσεων, υλοποίηση των παραπάνω σε υφιστάμενα και νέα κανάλια δυνητικών πελατών.
Για ορισμένες επενδυτικές δραστηριότητες όπως ξενοδοχεία, παρκινγκ, logistic centers, εγκαταστάσεις ανακύκλωσης, αποθήκες καυσίμων κλπ το κόστος των κτιριακών εγκαταστάσεων δεν μπορεί να είναι μόνο 40% του συνολικού προϋπολογισμού, όπως αναφέρεται στη σελίδα 7 του σχεδίου νόμου.
Τα διατιθέμενα κονδύλια προς επιχορήγηση ή φοροαπαλλαγή πρέπει να φέρουν ποσόστωση όχι μόνο ως προς τη γεωγραφική κατανομή αλλά και ως προς το μέγεθος των επιχειρήσεων (μεγάλες – μικρομεσαίες). Επειδή τα κονδύλια είναι μικρά και πεπερασμένα, σε γεωγραφικές περιοχές όπου θα πραγματοποιηθούν μεγάλες επενδύσεις θα απορροφώνται συνολικά και μόνο από αυτές, δημιουργώντας πυρήνες ολιγοπωλιακής ανάπτυξης σε αυτές
Τα ολοκληρωμένα πολυετή επενδυτικά σχέδια, που αφορούν στις μεγαλύτερες επενδύσεις, δεν θα έπρεπε να επιδοτούνται με το κίνητρο της φοροαπαλλαγής. Στα επενδυτικά σχέδια αυτά, με ελάχιστο ύψος επένδυσης τα 2.000.000 € και χρόνο υλοποίησης μέχρι πέντε έτη, η εταιρία αφού θα έχει καταβάλει το συνολικό ποσό της επένδυσης, θα ξεκινήσει να λαμβάνει ενίσχυση στο έκτο έτος από την έναρξη υλοποίησης αυτής και αν και μόνο αν τότε θα έχει επαρκή κερδοφορία. Σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον όπως το σημερινό η κρατική ενίσχυση που ξεκινά το έκτο και ολοκληρώνεται το δωδέκατο έτος μετά την έναρξη υλοποίησης μιας επένδυσης και υπό την αίρεση ότι τότε ο φορέας της επένδυσης θα είναι επαρκώς κερδοφόρος δεν μπορεί να αποτελεί κίνητρο. Στην περίπτωση των ολοκληρωμένων πολυετών επενδυτικών σχεδίων η ενίσχυση πρέπει να έχει μικτή μορφή επιχορήγησης και φοροαπαλλαγής ή μη καταβολής ΦΠΑ και να ξεκινά από το δεύτερο έτος μετά την έναρξη υλοποίησης της επένδυσης με τμηματικές καταβολές ανάλογες με το υλοποιηθέν έργο.
Η ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού που αφορά στην επιχειρηματικότητα, στην αποτελεσματική διοίκηση και στην οραματική ηγεσία, στην ανάπτυξη των δικτύων πωλήσεων και της εξυπηρέτησης των πελατών πρέπει να είναι υποχρεωτική στα πλαίσια της υλοποίησης ενός ενισχυόμενου επενδυτικού σχεδίου. Η ορθότητα της κατεύθυνσης και του περιεχομένου της επένδυσης, η κεφαλαιοποίηση και η αποτελεσματική εκμετάλλευση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων μετά την επένδυση με στόχο την ανάπτυξη της επιχείρησης εξαρτάται αποκλειστικά από την ομάδα διοίκησης και τα στελέχη της επιχείρησης. Το αποτέλεσμα της οικονομικής ενίσχυσης είναι συνάρτηση τελικά της απόδοσης του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρίας και των δομών της και έτσι στα πλαίσια της υλοποίησης ενός επενδυτικού σχεδίου πρέπει να είναι υποχρεωτική η ενίσχυση των δεξιοτήτων αυτού προς την κατεύθυνση της εκμετάλλευσης των υπόλοιπων ενισχυόμενων ενεργειών. Ενώ δηλαδή σε ένα έργο 1 εκ € καταβάλλεται επιχορήγηση 350.000 €, δεν εξασφαλίζεται από το φορέα ενίσχυσης ότι θα επενδυθούν ακόμη 20.000 € ώστε τα στελέχη της εταιρίας να αποκτήσουν εκείνες τις δεξιότητες για να υλοποιήσουν τις απαιτούμενες ενέργειες που θα κάνουν την επένδυση αποδοτική.
Στα κριτήρια επιλεξιμότητας μιας επένδυσης πρέπει να υπάρχει ένα σαφές και δεσμευτικό πλάνο ενεργειών για τα δύο πρώτα έτη μετά την ολοκλήρωση της επένδυση, που στόχο θα έχει την υλοποίηση όλων εκείνων των δράσεων που είναι απαραίτητες ώστε η επένδυση σε πάγια να μετατραπεί σε ανάπτυξη του οικονομικού αποτελέσματος της επιχείρησης. Το πλάνο ενεργειών που θα έπρεπε υποχρεωτικά να κατατίθεται στην αρμόδια αρχή ελέγχου τα δύο επόμενα έτη μετά την επένδυση πρέπει να έχει συγκεκριμένη δομή και η πρόοδός των εργασιών να υποβάλλεται στην επιβλέπουσα αρχή ανά εξάμηνο.
Κατόπιν τούτων, σας ζητώ να λάβετε υπόψη τα παραπάνω σημεία προκειμένου να διαμορφωθεί ένας νόμος που θα ευνοεί τις επενδύσεις και την ανάπτυξη χωρίς να δημιουργεί προσκόμματα που φέρνουν το αντίθετο από το προσδοκώμενο αποτέλεσμα.
Με εκτίμηση,
Ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας
Παναγιώτης Ψωμιάδης»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου