Δευτέρα 20 Δεκεμβρίου 2010

Χωρίς... σφραγίδες και ΑΦΜ ο «Καλλικράτης»

Σε εκκρεµότητα παραµένουν κρίσιµα  ζητήµατα που σχετίζονται µε τη λειτουργία  των καλλικράτειων δήµων και περιφερειών  από την 1η Ιανουαρίου 2011, όπως είναι η  ύπαρξη ΑΦΜ και σφραγίδων, η διαχείριση  των κτιρίων, αλλά και ο χρόνος έναρξης για  την άσκηση νέων αρµοδιοτήτων
Στρωµένος µε αγκάθια είναι ο δρόµος του «Καλλικράτη», καθώς λίγες ηµέρες πριν από την ανάληψη των καθηκόντων των νέων δηµοτικών και περιφερειακών αρχών υπάρχουν ακόµη σοβαρές εκκρεµότητες για την οργάνωση και λειτουργία των υπηρεσιών. Παρά την προετοιµασία που έγινε από το υπουργείο Εσωτερικών µε την έκδοση και του οδικού χάρτη για τις
ενέργειες που πρέπει να γίνουν και το χρονοδιάγραµµα υλοποίησής τους, απαιτούνται αρκετά βήµατα ώστε να διασφαλιστεί πως στις 3 Ιανουαρίου 2011 όταν οι αιρετοί θα βάλουν το κλειδί για να ανοίξουν τους δήµους και τις περιφέρειες θα µπορέσουν να εργαστούν οι υπάλληλοι και να εξυπηρετηθούν οι πολίτες.

Από το υπουργείο Εσωτερικώνεµφανίζονται αισιόδοξοι πως παράτις δυσκολίες που θα καταγραφούν κατά την πρώτη, µεταβατική, περίοδο, τελικώς θα βρεθούν οι απαιτούµενες λύσεις. «Υπάρχουν ορισµένες λεπτοµέρειες που φαίνονται αστείες, αλλά αν δεν τακτοποιηθούν άµεσα, µπορεί να αποβούν µοιραίες για τη λειτουργία των δήµων» σχολίαζαν από την πλευρά τους στελέχη της αυτοδιοίκησης.

Μπλέξιµο µε την άσκηση αρµοδιοτήτων, ασάφειες σε ζητήµατα προσωπικού και υποδοµών, ενδεχόµενο κατάρρευσης κάποιων υπηρεσιών και άλλα γραφειοκρατικά ζητήµατα έχουν προκαλέσει πονοκέφαλο σε δηµάρχους και περιφερειάρχες.Το υπουργείο Εσωτερικών και οι εµπλεκόµενοι φορείς επιδίδονταισε αγώνα δρόµου ώστε να εξασφαλίσουν ότι τουλάχιστον βασικές δραστηριότητες δεν θα επηρεαστούν. Στο µεταξύ, άρχισαν να δίνονται οι πρώτεςπαρατάσεις για την εφαρµογή κάποιων διαδικασιών και δεν αποκλείεται να υπάρξουν και άλλες.

Προς το παρόν, οι δήµοι δεν διαθέτουννέο ΑΦΜ και νέεςσφραγίδες, γεγονόςτο οποίο, παρότι µοιάζει ασήµαντο, θα είναι καθοριστικό στις αρχές του 2011. Οπως αναφέρεται, «αν δεν έχεις ΑΦΜ, δεν µπορείς να ανοίξεις τραπεζικό λογαριασµό και αν δενέχεις λογαριασµό, δεν µπορείς να πάρεις χρήµατα από τους θεσµοθετηµένους πόρους και να πληρώσεις τους υπαλλήλους». Το υπουργείοΕσωτερικών αναζητεί φόρµουλα ώστε τις επόµενες δύο εβδοµάδες να έχει αντιµετωπιστεί.

Παρόµοιο είναι το πρόβληµα και µε τις σφραγίδες και τα έγγραφα του κάθε δήµου ιδιαίτερα στο πλαίσιο των νέων αρµοδιοτήτων του. Οπως έχει αποφασιστεί, για να αποφευχθεί η ταλαιπωρία και η σύγχυση τωνπολιτών τους πρώτους µήνες λειτουργίας των νέων δήµων,οι υπηρεσίες που περνούν στη δικαιοδοσία τους θα εξακολουθήσουν να λειτουργούν στις ίδιες εγκαταστάσεις. Ετσι, η υπηρεσία Πολεοδοµίαςπου ανήκε στη Νοµαρχία Αθηνών θα παραµείνει στο ίδιο κτίριο και θα αλλάξει απλώς ταµπέλα.Ωστόσο, ο δήµος πρέπει να διαθέτει σφραγίδα και τα απαραίτητα έγγραφα, αλλιώς αν ο πολίτης πάει τις πρώτες ηµέρες του νέου έτους να καταθέσει αίτηση για άδεια οικοδοµής δεν θα µπορέσει να εξυπηρετηθεί. «∆εν µπορείς να βάλεις σφραγίδα της Νοµαρχίας Αθηνών η οποία είχε την αρµοδιότητα αλλά τώρα έχει καταργηθεί» σηµειωνόταν. ΤΑ ΚΤΙΡΙΑ
Η παραµονή των υπηρεσιών πουαλλάζουν χέρια µε τον «Καλλικράτη» στα υφιστάµενα κτίρια προκαλεί και άλλες δυσλειτουργίες. Πρακτικά αυτό συνεπάγεται ότι στα κτίρια που ανήκαν στις νοµαρχίες ή τα νοίκιαζαν µέχρι σήµερα και περνούν στις αιρετές περιφέρειες πλέον θα συστεγάζονται υπηρεσίες των περιφερειών αλλά και των δήµων, όπως το παράδειγµα των υπηρεσιών πολεοδοµίας ή εκείνων που ασχολούνται µε την καταβολή προνοιακών επιδοµάτων.

Το ζήτηµα που έχει ανακύψεισυνδέεται µε την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων για τις κτιριακές εγκαταστάσεις. Η κατεύθυνση που δόθηκε από το υπουργείο Εσωτερικών είναι να γίνει κατανοµή των εξόδων µεταξύ περιφέρειαςκαι δήµου ανάλογα µε τη χρήση του κτιρίου. Οι δήµαρχοι και οι περιφερειάρχεςκαλούνται όµως να βρούν τον τρόπο µε τον οποίο θα γίνει αυτή η κατανοµή, δηλαδή αν θα µοιράζονται ανάλογα µε τα γραφεία που θα διατηρεί κάθε φορέας, µε τους απασχολούµενους υπαλλήλους ή µε άλλη διαδικασία.

ΟΙ ΑΡΜΟ∆ΙΟΤΗΤΕΣ
Ασάφεια υπάρχει και για σειρά αρµοδιοτήτων που µεταβιβάζονται στους δήµους και στις περιφέρειες. Αυτό δεν οφείλεται όµως στο γεγονός πως δεν έχουν ακόµη εκδοθεί υπουργικές αποφάσεις και προεδρικά διατάγµατα για την έναρξη άσκησης ορισµένων αρµοδιοτήτων, καθώς όπως έχει δεσµευτεί το υπουργείο Εσωτερικών θα είναι έτοιµα έως τα τέλη του χρόνου.

Το τελευταίο διάστηµα εµφανίζονται ενστάσεις σχετικά µε τις µεταφερόµενες αρµοδιότητες. Χαρακτηριστικό παράδειγµα η αναφορά του υπουργού Υγείας ότι δενσυναινεί µε τις προβλέψεις του «Καλλικράτη», σύµφωνα µε τις οποίες οι αρµοδιότητες των υγειονοµικών περιφερειών (ΔΥΠΕ) περνούν στις αιρετέςπεριφέρειες. Γεγονός που προκάλεσε αντιδράσεις από τους νέους περιφερειάρχες που ζήτησαν να ξεκαθαρίσει το τοπίο καθώς δεν είναι δυνατόν λίγες ηµέρες πριν από την ανάληψη των καθηκόντων τους να µηγνωρίζουν ποιες αρµοδιότητες θα ασκήσουν.

Ανάλογο παράδειγµα η πρόσφατη τροπολογία του υπουργείου Εσωτερικών, µε τηνοποία αφαιρείται από τις αιρετές περιφέρειες η αρµοδιότητα κύρωσης πράξεων εφαρµογής πολεοδοµικών µελετών, καθώς είχε περιληφθεί και στις αρµοδιότητες των αποκεντρωµένων διοικήσεων. Στο πλαίσιο αυτό,υπάρχουν σκέψεις κάποιες από τιςαρµοδιότητες που αναφερόταν στον «Καλλικράτη» ότι περνούν άµεσα στους δήµους ή στις περιφέρειες να τις πάρουν πίσω και να προβλεφθεί η µεταφορά τους το 2013 όταν θα έχει οµαλοποιηθεί και η λειτουργίατων νέων δοµών.

ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ
Μετά τις εθελοντικές ολοκληρώθηκαν και οι υποχρεωτικές µετατάξειςπροσωπικού από τις νοµαρχίες στους δήµους καιαπό τις κρατικές περιφέρειες στις νέες αιρετές περιφέρειες. Ωστόσο, αυτό δεν σηµαίνει πως λύθηκαν όλα τα προβλήµατα σχετικά µε το ανθρώπινο δυναµικό της αυτοδιοίκησης. Οι υπάλληλοι πουµετατάχθηκαν θα τοποθετηθούν στις έδρεςτων νέων δήµων και περιφερειών. Ως αποτέλεσµα εκτιµάται πως θα υπάρξει υπερπληθώρα προσωπικού σε αυτές, ενώ σε υπηρεσίες που θα λειτουργούν σε άλλες περιοχές ενδέχεται να παρουσιαστούν κενά.

Ο προβληµατισµός των αιρετών εντοπίζεται στο γεγονός πως µια απόπειρα για ορθολογική κατανοµή του προσωπικού θα σήµαινεεσωτερικές µετακινήσεις υπαλλήλων κάποιου δήµου ή περιφέρειας. Στις περιπτώσεις όµως νησιωτικών ή αποµακρυσµένων περιοχών, αυτή η διαδικασία θα προκαλούσε µεγάλη αναστάτωση στην οικογενειακή ζωή των εργαζοµένων.

Ενδεικτικό είναι πως υπάλληλοι που θα τοποθετηθούν στην ΠεριφέρειαΙονίων Νήσων, η οποίαέχει έδρα την Κέρκυρα, αν υπάρξει διαδικασία ανακατανοµήςπροσωπικού ενδέχεται νακριθεί αναγκαίο ναµεταφερθούν στην Κεφαλονιά. Οπωςκαι στηνΠεριφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης, µπορεί από την Κοµοτηνή που είναι η έδρα της να βρεθούν να υπηρετούν στην Δράµα.Ενστάσεις έχουν διατυπωθεί και για τις προοπτικές εξέλιξης των υπαλλήλωντης περιφέρειας, πρόβληµα που εντοπίζεται κυρίως σε νησιωτικές περιφέρειες. Ετσι,οι γενικέςδιευθύνσειςκαι διευθύνσεις κάποιας περιφέρειας θα λειτουργούν στο νησί -έδρα της.Αυτό όµωςµπλοκάρει ουσιαστικά τηδυνατότηταανέλιξης και κατάληψης θέσεωνευθύνης απόυπαλλήλους σε άλλα νησιά, καθώς πρέπει να µετακινηθούν στην έδρα µε ό,τι αυτό συνεπάγεται για την καθηµερινότητά τους.

ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Ενας από τους έντονους φόβους δηµοτικών και περιφερειακών αρχών είναι οι πόροι που θα δοθούν για να στηριχτεί ο «Καλλικράτης», αν και το υπουργείο Εσωτερικών δηλώνει πως το εγχείρηµα θα στηριχθεί πλήρως οικονοµικά. Οι αιρετοί χαρακτηρίζουν αγκάθι την υλοποίηση του προϋπολογισµού 2011 και την απόδοση των πόρων που έχουν προβλεφθεί για την αυτοδιοίκηση.

Αναφέρουν πως ειδικά µε το πρόσφατο επικαιροποιηµένο Μνηµόνιο, «είναι µαύρα τα πράγµατα και δεν προβλέπεται να εφαρµοστεί ο προϋπολογισµός». Παράλληλα, σε εκκρεµότητα παραµένει ο τρόπος µε τον οποίο θα γίνεται η κατανοµή των θεσµοθετηµένων πόρων στους νέους δήµους, καθώςεκκρεµεί η έκδοσησχετικής απόφασης.

Ακόµη ένα ζήτηµα προς επίλυση αποτελεί το θέµα της µισθοδοσίαςτων υπαλλήλων που θα µεταταγούν από τιςνοµαρχίες και τις κρατικές περιφέρειες. Οπως σηµειώνεται, µέχρι στιγµής δεν έχει καθοριστεί από πού καιπώς θα πληρώνονται.(πηγή:tanea.gr)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου