Τετάρτη 25 Μαρτίου 2020

Νατανε το 21.Για την σημερινή μας επέτειο της παλιγγενεσίας. Του Τάσου Καραμπατζού

ΝΑΤΑΝΕ ΤΟ 21"
Για τη σημερινή μας ΕΠΕΤΕΙΟ ΤΗΣ ΠΑΛΙΓΓΕΝΕΣΙΑΣ" -
(Μια μικρή μουσική ιστορία περί .....δικτατορίας και αντίστασης, και πώς η Τουρκοπούλα έγινε.... Ομορφούλα!).
Σταύρος Κουγιουμτζής:
1. "......Μια μέρα, μου τηλεφώνησε η Σώτια
Τσώτου. Είχε ακούσει το "Πού 'ναι τα χρόνια" με τον Μπιθικώτση και τό ΄βαλε σκοπό να συνεργαστούμε.....¨Όταν βρεθήκαμε, τη ρώτησα αν γράφει επάνω σε μουσική, "Είναι το ψωμί μου", μου είπε. Εκείνες τις μέρες είχα γράψει μια μελωδία που άρεσε στην Αιμιλία, αλλά δεν άρεσε σε μένα. Κάθισα στο πιάνο και μ'ένα μαγνητόφωνο την ηχογράφησα. "Ας κάνουμε μιαν αρχή", της είπα και της έδωσα τη μαγνητοταινία. Πρέπει να της άρεσε η μελωδία, γιατί όταν έφυγε ήταν χαρούμενη. Την άλλη μέρα, είχε ετοιμάσει τους στίχους. Εμένα μου άρεσαν. Ήταν το "Νά 'τανε το ΄21".... Πέρασε κανένας μήνας και είχα στα χέρια μου το δείγμα του "Εικοσιένα". Πρώτη εκτέλεση με τον Γιώργο Νταλάρα. Μια μέρα που ήταν ο Γρηγόρης με τη Μεταξία στο σπίτι μας, έβαλα στο πικ-απ το δισκάκι και όταν τελείωσε το τραγούδι, ρώτησα τον Γρηγόρη: "πώς σου φάνηκε"; "Μην το συζητάς", μου είπε, "κανόνι, θα το γυρίσω κι εγώ". Χάρηκα και στη συνέχεια τον ρώτησα πόσο νομίζει οτι θα πουλήσει. Έπρεπε να σπάσω το φράγμα των 10.000 δίσκων για να με υπολογίζουν οι εταιρίες. Πήρε ο Γρηγόρης το δισκάκι.... το κοίταξε από δώ, το κοίταξε από κει, το 'βαλε στη δεξιά του παλάμη σα να το ζύγιζε και είπε: "Πάνω από 30 χιλιάδες". Έφτασε τις 180.000. Ακολούθησαν 18 εκτελέσεις ακόμη, μια από αυτές και του Γρηγόρη. Έγινε επιθεώρηση και σκίτσα σε δύο τρεις εφημερίδες....Όταν το τραγούδησε ο Γρηγόρης, ο Ψαθάς έγραψε ένα άρθρο στα ΝΕΑ και σχολίαζε το τραγούδι και τις δύο εκτελέσεις του σερ Μπιθικώτση και του γλυκύτατου Νταλάρα....
2. Συνέχεια: "..... Όσο για το'21, πρέπει να πω μια ιστορία σαν ανέκδοτο για τη σύγχυση που υπήρχε. Ένας φίλος μου μουσικός που δούλευσε σ'ένα μαγαζί όπου πήγαινε τότε το επαναστατικό συμβούλιο της δικτατορίας, μου είπε: "Μόλις μπαίνει ο Παττακός μέσα, μας κάνει με το χέρι κι εμείς καταλαβαίνουμε και παίζουμε το "Νάτανε το 21". Εγώ είχα στενοχωρεθεί και έλεγα, "τι γράψαμε, τραγούδι χουντικό;" Εκείνη την εποχή γύρισε από την εξορία ένας φίλος ποιητής και μου είπε: "Εμείς μόλις ακούσαμε το '21, είπαμε: Νά το πρώτο αντιστασιακό τραγούδι που κυκλοφόρησε στην Ελλάδα". Και τα είχα χάσει. Ο ένας το πήρε ως αντιστασιακό, ο άλλος το πήρε ως χουντικό.... Και παίρνω μετά την Σώτου που έγραψε τους στίχους και της λέω: "Τι τραγούδι γράψαμε, χουντικό ή αντιστασιακό;" "Τι λες, βρε Κουγιουμτζή;" μου λέει. "Εδώ η Μερκούρη το τραγουδάει στο Παρίσι, κι ακούς τι λένε εδώ ορισμένοι;" ...Εκείνο που έχει σημασία, είναι ότι όλη η Ελλάδα το είχε τραγουδήσει αυτό το τραγούδι, επομένως δεν μπορούσε να ήταν χουντικό. Και μάλιστα, μπορώ να πω οτι έγινε μια παρεξήγηση. Στην αρχή είχαμε "μια Τουρκοπούλα αγκαλιά" και έγινε στην τότε κυβέρνηση μια παρατήρηση από τον Τούρκο πρόξενο, όπως είχα μάθει και παρεξηγήθηκαν οι Τούρκοι. Γι αυτό βάλαμε μετά "μια ομορφούλα αγκαλιά". Είχε μεγάλη περιπέτεια αυτό το τραγούδι....."
Μέρα που είναι σήμερα λοιπόν, αξίζει νομίζω να θυμηθούμε αυτό το μοναδικό τραγούδι και την μικρή ιστορία του, όπως τη διηγήθηκε ο μοναδικός μας συνθέτης και σεμνότατος άνθρωπος, ο Σταύρος Κουγιουμτζής. Αυτά όλα περιλαμβάνονται στο βιβλλιο "ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΟΥΓΙΟΥΜΤΖΗΣ χρόνια σαν βροχή" εκδόσεις ΙΑΝΟΣ- 2005", όπου όλοι οι μεγάλοι άνθρωποι της ποίησης και της μουσικής, μιλάνε για τον εξαιρετικό άνθρωπο και καλλιτέχνη και το οποίο είχα την τιμή να μου αφιερώσει η σύζυγός του κ. Αιμιλία Κουγιουμτζή κατά τη διάρκεια συναυλίας προς τιμήν του, που κάναμε στη Νάουσα (Θερινό Θέατρο "Μελίνα Μερκούρη" στις 12 Ιουλίου 2008). Το τραγούδι αυτό που έγραψε την δική του ...ιστορία, περιλαμβάνεται στον ομώνυμο μεγάλο δίσκο "ΝΑΤΑΝΕ ΤΟ 21" (1970) που ερμήνευσε εξαιρετικά ο Γιώργος Νταλάρας σε ηλικία 21 ετών! Η παρακάτω έκδοση, είναι με την πρώτη αυθεντική ερμηνεία του Νταλάρα (Τουρκοπούλα).

ΧΡΌΝΙΑ ΠΟΛΛΆ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου