2) Τα σχολεία στην μετεπαναστατική Νάουσα.
1822 – 1830. Κάποιοι Ναουσαίοι, σκιές, κινούνται στην πόλη με ορμητήριο έναν «μαχαλά», στον οποίο σωρεύονταν χρόνο με το χρόνο κι άλλοι Ναουσαίοι μετά τη μεγάλη καταστροφή. Έχτιζαν, εκεί, σπίτια, το ένα επάνω στο άλλο, στα μπατάνια, πέρα από το ποτάμι, εκτός πόλεως, εφαλτήριο για εισπήδηση στην πόλη. Η μέσα πόλη θα κατοικηθεί με απόφαση του Σουλτάνου από Τούρκους, θα Τουρκέψει. 1830. Δίνεται αμνηστία. Η πόλη δειλά - δειλά αρχίζει να ξαναζεί. Τότε για πρώτη φορά οι Ναουσαίοι καταλαβαίνουν τι θα πει να είναι κανείς ραγιάς. Αφέντης στη Νάουσα είναι η Τουρκική Κοινότητα και οι εις βάρος των Ναουσαίων ενέργειες των Τούρκων καθημερινές, ακραία εξευτελιστικές. Ένας δυναμικά ευεργετικός για τη Νάουσα Δεσπότης, ο Μητροπολίτης Βεροίας και Ναούσης Διονύσιος, μάχεται για τα δίκαια της Χριστιανικής Κοινότητας και περιορίζει τα
δικαιώματα των Τούρκων στη δική τους Κοινότητα, προκαλώντας μέσω του Πατριαρχείου Σουλτανικό Φιρμάνι. Το φιρμάνι περισώθηκε, υπάρχει. Είναι το πρώτο βήμα που κάνει η Νάουσα για τη νομική και ουσιαστική σύμπηξη Χριστιανικής Κοινότητας στην πόλη. Γρήγορα η Ελληνική Ορθόδοξη Κοινότητα της Νάουσας στάθηκε στα πόδια της, ξεκίνησε ορθώνοντας Ναούς και σχολεία. Πίστη και Γνώση. Τα ιδανικά του Ελληνισμού, οι βράχοι θεμελίωσης της επιβίωσής του. Τα πρώτα μαθήματα γίνονται σε ενοικιαζόμενους ιδιωτικούς χώρους. Με τη μεσολάβηση του Πατριαρχείου και με άδεια Σουλτανική χτίζονται δύο σχολεία εκ βάθρων. Είναι το Αρρεναγωγείο στον Άγιο Θεοφάνη, και το Παρθεναγωγείο και η Ελληνική σχολή στον Αγια-Σωτήρη. Το Αρρεναγωγείο λέγεται και Σχολείο του Νικολάου Ζαφείρη ή Χατζή – Κουρκούτα, που είναι ο δωρητής του. Σε αυτά τα κτίρια και σε κάποια επίσης ενοικιαζόμενα σπίτια στεγάζονται έξι σχολεία. Τετρατάξιο Αρρεναγωγείο, όπως είπαμε στον Άγιο Θεοφάνη, τετρατάξιο Παρθεναγωγείο, στον Αγιασωτήρη, δύο νηπιαγωγεία, ένα στη Μεταμόρφωση ένα στον Άγιο Μηνά, η Ελληνική Σχολή και τρεις ανώτερες τάξεις Ζ΄, Η΄και Θ΄, που θα εξελιχθούν σε Γυμνάσιο. Η ορθόδοξη Ελληνική Κοινότητα της Νάουσας καυχιέται δίκαια ότι “Κέκτηται τέσσαρας ενοριακάς εκκλησίας … ως και εκπαιδευτικά καταστήματα αρρένων και θηλέων”. Είναι θαύμα η θωράκιση της Πίστης με την ανέγερση τεσσάρων Ναών . Είναι θαύμα η θωράκιση της γνώσης με τα παραπάνω Σχολεία . Από πού όμως και πώς μπορούσαν να τα βγάλουν οικονομικά πέρα οι Κοινοτικοί Επίτροποι με τόσα σχολεία; Δειγματοληπτικά αναφέρομαι σε έναν σχολικό προϋπολογισμό του 1892-1893.Έσοδα σε λίρες
Από τις Εκκλησίες 4Χ35 =140 λίρες
Από την Παναγιοπούλα 25
Από μουκατά Προδρόμου 15
Από προικοδοσίες 30
Από έγγραφα και ενδεικτικά 30
Από κουκούλια 25
Από σταφύλια και ντικέτες 10
Από διάφορα τυχερά 25
Από συνεισφορές 70
Σύνολο λίρες 370
Έξοδα
Σε μισθούς δασκάλων λίρες 360
Σε επιστασία, καύσιμη ύλη και επισκευές 42 λίρες
Σύνολο 402 »
Γίνεται φανερό ότι το κύριο έξοδο είναι οι μισθοί των δασκάλων. Είναι 360 λίρες. Οι 180 από αυτές, το 50% της δαπάνης για μισθούς, καταβάλλονται από τις Εκκλησίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου