Σάββατο 30 Απριλίου 2011

ΕΥΤΑΞΙΑ ΣΤΗΝ ΝΑΟΥΣΑ ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ.ΓΡΑΦΕΙ Ο Κ.ΤΡΥΦΩΝΑΣ ΜΑΡΚΟΒΙΤΗΣ


ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑΤΟΣ
Η όμορφη – αρμονική πόλη θα έχει ευρύτερες κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις.
Χωρίς την εφαρμογή και τήρηση κανόνων για το αυτοκίνητο, η Νάουσα δεν είναι δυνατόν να γίνει πόλη ελκυστική για κατοίκους και επισκέπτες. Το σίγουρο δε είναι πως εάν δεν πάρουμε μέτρα, η κατάσταση που βιώνουμε σήμερα θα χειροτερεύει συνεχώς.
Είναι λάθος την
επιθυμία μας, να παρκάρουμε έξω από το σπίτι / μαγαζί μας ή να παίρνουμε το Ι.Χ. μαζί μας στην καφετέρια του κέντρου, να τη θεωρούμε δικαίωμά μας.
Ακτίνα 500 μ. καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της Νάουσας. Ο μέσος όρος μετακίνησης με το αυτοκίνητο είναι 350 μ. Δηλαδή από το Μανδρί στο Διοικητήριο.
Συνήθεια χωρίς λογική, αν ληφθεί υπόψη ο χρόνος αναζήτησης θέση στάθμευσης, ο κίνδυνος να σε γράψουν, ο εκνευρισμός (οδήγηση στο κέντρο της πόλης) και το οικονομικό κόστος της μετακίνησης. Υπάρχει επιπλέον και η περίπτωση επιστρέφοντας στο σπίτι να ξαναψάχνεις θέση στάθμευσης.
Η μόνη λύση φθηνή – λογική – απλή είναι το Ι.Χ. να μείνει παρκαρισμένο εκτός κέντρου. Για ψώνια, καφενείο, εκκλησία, περίπατο, υπηρεσίες να πάμε με τα πόδια.
Αυτό είναι η ΧΡΥΣΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΜΗΔΑΜΙΝΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ και είναι η σημαντική προσφορά του δημότη στις αναγκαίες αλλαγές και υποδομές για την ανάπτυξη της πόλης μας στα πλαίσια του ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΝΑΟΥΣΑΣ (Σ.Ν.).
Με μια απλή αλλαγή συμπεριφοράς στην καθημερινότητά μας (μπαίνει το βάδισμα) μειώνουμε το κυκλοφοριακό στην πόλη, κρατάμε ελεύθερη την αγορά για επισκέπτες και διευκολύνουμε αυτούς που χρειάζεται να μεταφέρουν κάτι βαρύ και πρέπει να κάνουν στάση για 15 λεπτά κάπου στο κέντρο.
Το θέμα όμως εδώ είναι αν, η για τρίτη τετραετία εκλεγείσα δημοτική αρχή και ο δήμαρχος Α. Καραμπατζός έχει την πολιτική θέληση και σθένος να διεγείρει – πείσει – δραστηριοποιήσει προς αυτήν την κατεύθυνση μαζικά τους δημότες.
Διαφορετικά θα μείνουμε στην ίδια κατάντια.
Έχουμε κρίση και η κρίση αναβαθμίζει τη σημασία της πολιτικής. Δεν είναι λογικό ο δήμαρχος στην οργάνωση της πόλης να πορευτεί με τον ίδιο τρόπο, ικανοποιώντας κυρίως έστω και εύλογα μικρο-αιτήματα πολιτών, όπως στις δύο περασμένες τετραετίες. Η ανάληψη πολιτικού κόστους είναι απαραίτητη.  
Ας μην ξεχνάμε ότι η επένδυση του υπογείου πάρκινγκ, στην μοναδική μας πλατεία, 395 θέσεων υπολογίσθηκε το 2008 στα 6 εκατομμύρια ευρώ. Ακόμη και να βρεθεί ιδιώτης επενδυτής και να κατασκευασθεί, πέραν κάθε λογικής, αντί να συμβάλλει στην λύση του κυκλοφοριακού θα το επιδεινώσει.
Πάντως θα ήταν μεγαλειώδες, όλοι μαζί οι δημότες μαζί με τους τοπικούς άρχοντες να γίνουμε λιγότερο εγωιστές και συλλογικά με τη συμμετοχή μας να αναβαθμίσουμε τον τόπο μας.
Τους ρόλους στον καθένα μας φυσικά πρέπει να τους καθορίσει ο δήμαρχος μέσω ενός σχεδιασμού όπου κατά κάποιον τρόπο θα συμμετάσχουμε όλοι, διαφορετικά η περαιτέρω παρακμή είναι σίγουρη.
Οι προτάσεις, στο πλαίσιο αυτού του άρθρου, είναι απλά, η βάση, για ευρύτερη συζήτηση και προβληματισμό με φυσικό επακόλουθο τις διορθώσεις και αλλαγές. Ακόμη και να εφαρμοστούν κατά γράμμα, τα προτεινόμενα μένουν ακόμη πάρα πολλές λεπτομέρειες να διευκρινισθούν σε νομικό – διοικητικό – οργανωτικό επίπεδο.
Σχεδιάζοντας μια μόνον πτυχή, την σοβαρότερη έστω, αυτήν της ευταξίας του αυτοκινήτου στον τομέα, Τακτοποιημένη – Όμορφη – Αρμονική πόλη, καταλαβαίνουμε την προσπάθεια ολοκληρωμένου σχεδιασμού και εφαρμογής που χρειάζεται στους οκτώ τομείς ανάπτυξης που αναφέρουμε επιγραμματικά στο προηγούμενο άρθρο. Θέλει πολύ δουλειά. Αυτή όμως είναι η πραγματικότητα. Τα εύκολα και οι σοφιστείες με εικονικές καταστάσεις τελείωσαν.







ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ
Βασική αρχή = Όλοι είμαστε ίσοι απέναντι στους νόμους
Ανάπτυξη χωρίς τήρηση των νόμων είναι ανέφικτη.
  1. Αίρεται το δικαίωμα των περιοίκων για ελεύθερη στάθμευση στο κέντρο. Οι περίοικοι θα υπόκεινται στους ίδιους κανονισμούς όπως όλοι οι άλλοι δημότες. Το κέντρο της Νάουσας δεν είναι δυνατόν να βραχυκυκλώνεται από αυτοκίνητα που θα μπορούσαν να παρκάρουν στα 100 – 200 μέτρα πιο πέρα και μάλιστα να μένει το ίδιο Ι.Χ. στην ίδια θέση για εβδομάδες.
  2. Οι θέσεις στάθμευσης στο κέντρο θα επιτηρούνται αυστηρά, με συνεχείς περιπολίες, από την δημοτική αστυνομία και την τροχαία καθώς και με καταλλήλως κλιμακούμενη πληρωμή. Οι σημερινές κάρτες στάθμευσης, που σπανίως καταγράφουν τον πραγματικό χρόνο, είναι πλέον ακατάλληλες.
  3. Αυτοκίνητα παρκαρισμένα σε πεζοδρόμια, διαβάσεις πεζών, στροφές, ράμπες αναπήρων, σε πεζόδρομους, πάρκα κλπ θα απομακρύνονται με ΓΕΡΑΝΑΚΙ, θα μεταφέρονται σε φυλαγμένο χώρο και θα απελευθερώνονται μετά την πληρωμή του προστίμου. Το χώρο φύλαξης και το γερανάκι που θα χρειαστεί θα τα προσφέρουν κατόπιν διαγωνισμού επαγγελματίες του είδους. Στον διαγωνισμό θεωρώ ότι θα μπορεί να συμμετάσχει και το σωματείο των ταξιτζήδων.
  4. Επαναβεβαίωση και συμπλήρωση πινακίδων σε όλους τους δρόμους σχετικά με στάση, στάθμευση κλπ, έτσι ώστε να γνωρίζουμε τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται.
  5. Μονοδρομήσεις / διπλοδρομήσεις, 2 – 3 δρόμων που πρέπει να αλλάξουν, θα γίνουν κατόπιν συμφωνίας με τους αρμόδιους.
  6. Πεζοδρόμηση του κέντρου.
Στη ζώνη που περικλείουν οι δρόμοι: Δημαρχίας -  Αλ. Χωνού (Βασ. Κωνσταντίνου) – Δημ, Βεάκη –Μεγ. Αλεξάνδρου – Θ. Μπουρδάνου / Χ΄΄χειμώνα – Ζαφειράκη.
Στους παραπάνω δρόμους τα οχήματα κυκλοφορούν κανονικά ΟΧΙ όμως στο εσωτερικό της περιοχής που ορίζουν (βλέπε χάρτη).




v     Η Ζαφειράκη γίνεται διπλής κατεύθυνσης όπως είναι και η συνέχειά της η Χρ. Λαναρά.
v     Η διέλευση – στάθμευση αυτοκινήτων / μοτοσακών απαγορεύεται
v     Επιτρέπεται:
α) Η τροφοδοσία καταστημάτων σε προκαθορισμένο ωράριο
β) Η διέλευση Ι.Χ. από συγκεκριμένη διαδρομή για να μπούνε σε καταγεγραμμένο χώρο στάθμευσης (άδεια διαδρομής σε εμφανές σημείο του Ι.Χ.)
γ) Το ίδιο ισχύει για τους χώρους στάθμευσης ξενοδοχείων
v     Τα ΤΑΞΙ μετατοπίζονται ελαφρώς από την πεζοδρομημένη πλατεία στα σύνορά της, μεταξύ πλατείας και Αγίου Μηνά και πλατείας και Αλ. Χωνού επί της Καμπίτη.
v     Τα ΑΣΤΙΚΑ βγαίνουν εκτός Ζώνης Πεζοδρόμησης. Θα μπορούσαν να συστεγαστούν στο σημερινό πρακτορείο υπεραστικών ή ακόμη καλύτερα μαζί με τα υπεραστικά να πάνε τέρμα Εθνικής Αντίστασης στο γήπεδο, σε ένα καλαίσθητο από κοινού πρακτορείο από όπου θα γίνεται και πιο εύκολη η εξυπηρέτηση του Λυκείου.
v     Η ΕΙΣΟΔΟΣ στην ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΜΕΝΗ ΖΩΝΗ (Π.Ζ.) θα γίνεται από ορισμένα σημεία, τα ίδια για όλους που πρέπει να καθορισθούν. Τα σημεία αυτά θα κλείνουν με μπάρες που θα μπορούν να ανοίξουν, τα υπόλοιπα με μπάρες που θα παραμένουν κλειστές.
Όλα τα παραπάνω γίνονται σε ελάχιστο χρόνο και ΧΩΡΙΣ ΚΟΣΤΟΣ σε ΧΡΗΜΑ αλλά με κάποιο ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ (η Λάρισα πόλη 130.000 κατοίκων πεζοδρόμησε το κέντρο της 1989/90). Αυτό το απλό και αυτονόητο στην Ελλάδα θεωρείται δύσκολο. Πως θα γίνουμε όμως η ΑΛΛΗ ΕΛΛΑΔΑ χωρίς να αλλάξουμε;
Από την άλλη, η διαπλάτυνση και δενδροφύτευση πεζοδρομίων στη Ζώνη θα αλλάξουν το μικροκλίμα και την αισθητική της περιοχής, θα μειωθεί η ηχορύπανση και κατά 2 – 3 βαθμούς οι υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού.
Γενικά θα προστεθεί εμπορική αξία και θα αυξηθεί η επισκεψιμότητα του κέντρου.

ΘΕΣΕΙΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ (Θ.Σ.)
Οι δρόμοι που θα πεζοδρομηθούν διαθέτουν σήμερα μόνον 96 νόμιμες θέσεις στάθμευσης (Θ.Σ.). Επειδή με την διαπλάτυνση των πεζοδρομίων το 1994/98, που ευτυχώς έγινε και έτσι ανάσανε η αγορά, μετετράπησαν σε δρόμους διέλευσης οι οδοί Κωνσταντινίδη, Θεοφίλου, Βενιζέλου και Δημαρχίας. Στην Βασ. Φιλίππου σήμερα το μεγαλύτερο μέρος το καταλαμβάνουν τα αστικά.
Στην Ζαφειράκη που προτείνεται να αλλάξει από μονόδρομος σε διπλής κατεύθυνσης θα καταργηθούν μεν από την μια πλευρά οι θέσεις στάθμευσης, συγχρόνως όμως με τις προτεινόμενες αποφάσεις θα ελευθερωθούν θέσεις από τους περιοίκους – μαγαζάτορες – υπαλλήλους, οι οποίοι πλέον θα είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν. Έτσι θα παρκάρουν 200 μέτρα πιο πέρα ή θα έρθουν στο κέντρο με τα πόδια. Τόσο απλά είναι!
Επίσης απομακρύνοντας από τους δρόμους της πόλης αυτοκίνητα παλιά, ακινητοποιημένα ή μη που δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας και δεν περνούν ΚΤΕΟ, θα αυξηθούν οι θέσεις στάθμευσης.



Θέσεις ελεύθερης στάθμευσης (με ελάχιστο επενδυτικό κόστος)
Α) Στο χώρο έξω από το γήπεδο
Βάζοντας τάξη και με σωστές διαγραμμίσεις μπορούν να οριοθετηθούν πάνω από 100 θέσεις στάθμευσης Ι.Χ.
Β) Στο πρανές κάτω από την στρατιωτική λέσχη, αριστερά και δεξιά
Εάν ο χώρος κάποτε χρειασθεί να αξιοποιηθεί διαφορετικά είναι πανεύκολο να αλλάξει χρήση

Θέσεις στάθμευσης με λογικό αντίτιμο (μέτριου επενδυτικού κόστους)
Με στόχο τον διπλασιασμό των θέσεων στάθμευσης και όχι μόνον, σε χώρους που λειτουργού ήδη σαν πάρκινγκ, προτείνουμε την κατασκευή ενός ορόφου με ΛΥΟΜΕΝΕΣ ΜΕΤΑΛΛΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ή ΕΙΔΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΜΠΕΤΟΝ.
Α) Στο χώρο απέναντι από το Νοσοκομείο
Αφού αφαιρέσουμε το υπερυψωμένο ανάχωμα και το κατεβάσουμε στο επίπεδο των δρόμων που το πλαισιώνουν.
Η οροφή που θα προστεθεί θα έχει τέτοιο ύψος από το δάπεδο που θα επιτρέπει την στάθμευση τουριστικών λεωφορείων από κάτω, τα οποία σήμερα δεν μπαίνουν καν στην Νάουσα, επειδή δεν μπορούν να σταθμεύσουν. Για ποιον τουρισμό συζητάμε;
Η κατασκευή αυτή εξυπηρετεί και την αξιοποίηση της πρώην ¨Βέτλανς¨ από πλευράς πάρκινγκ.
Έτσι έχουμε μια μικρού σχετικά χρόνου και κόστους εγκατάσταση που λύνει πολλαπλά χρονίζοντα προβλήματα χωρίς μόνιμη δουλεία του οικοπέδου.
Β) Στην πλατεία της λαϊκής αγοράς
Με τον ίδιο τρόπο λυόμενη κατασκευή με είσοδο – έξοδο από την οδό Δημητριάδη.
Το κόστος των δυο παραπάνω προτάσεων θα αυτοχρηματοδοτηθεί από την είσπραξη τελών στάθμευσης.

Θέσεις σε ακάλυπτους χώρους – οικόπεδα – κάτω από το σπίτι
Υπάρχουν σύγχρονες λύσεις όπου με μηχανικά μέσα, στις πιο πολλές περιπτώσεις, διπλασιάζονται οι Θ.Σ. Μόλις ζορισθούμε θα τα ανακαλύψουμε και αυτά, μια που καταλήξαμε τα περισσότερα σπίτια να έχουν 2 – 3 αυτοκίνητα.







Από την άλλη μεριά πρέπει να μπει και τάξη στους χώρους στάθμευσης Ι.Χ. στα σπίτια. Αρκετοί εκ των οποίων έχουν μετατραπεί σε αποθήκες εξασφαλίζοντας συγχρόνως νύχτα – μέρα την θέση, λόγω υποτιθέμενης ¨είσοδος – έξοδος αυτοκινήτου¨.
Άλλοι παρκάρουν δίπλα μην τυχόν τους κλείσουν ή για να προσφέρουν τη θέση στο γκαράζ του σπιτιού στο γαμπρό που ίσως έλθει από την Σαλονίκη. Έτσι μένουν αχρησιμοποίητες δυο θέσεις, αυτή μέσα στο σπίτι και της εισόδου. 
Ανακεφαλαιώνοντας βλέπουμε ότι από την Ζώνη Πεζοδρόμησης χάνονται μεν 96 νόμιμες θέσεις στάθμευσης, με μικρή όμως οργανωτική και επενδυτική προσπάθεια δημιουργούνται εκατοντάδες άλλες, αρκεί να βάλουμε στην καθημερινότητά μας το ΠΕΡΠΑΤΗΜΑ. Άλλωστε αυτό θα είναι το μέρος συμμετοχής των δημοτών στην προσπάθεια ανάπτυξης. Το περπάτημα όχι εκατοντάδων μέτρων αλλά μερικών χιλιομέτρων, στις μεγάλες απρόσωπες πόλεις, ανήκει υποχρεωτικά στην φυσιολογική καθημερινότητα, γιατί όχι σε μας  που σε κάθε ευκαιρία τονίζουμε πόσο όμορφη είναι η Νάουσα και πόσο την αγαπάμε.

                                                  
                                                    Τρύφων  Μαρκοβίτης

                                             Διπλ. Μηχανολόγος Μηχανικός
                                            Διπλ. Οικονομολόγος Μηχανικός
  

  

1 σχόλιο:

  1. αγαπητε κ.Τ.Μ . ,συγκινηθηκα διαβαζοντας το αρθρο σας πλην ομως νομιζω πως ειμαι Ο ΜΟΝΟΣ.Κανω την εξης προταση στον ιδιοκτητη του blog:ΤΟΝ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΘΕΡΜΑ ΝΑ ΤΗΝ ΒΑΛΕΙ ΣΕ ΨΗΦΟΦΟΡΙΑ.πρεπει να δουμε ποσοι καταλαβαινομαστε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή