Παρασκευή 14 Ιουλίου 2017

Η θεμελίωση του ναΐσκου της Αγίας Παρασκευής Νάουσας

Ο δάσκαλος μου κ. Μανώλης Βαλσαμίδης είναι ανεξάντλητη"φλέβα χρυσού" για την ιστορία του τόπου μας. Από το φωτογραφικό αρχείο ανέσυρα μια εξαιρετική φωτογραφία, από την θεμελίωση της Αγίας Παρασκευής Νάουσας και του την έστειλα να μου πει την άποψη του. Τον ευχαριστώ θερμά για τα όσα έγραψε, συμβάλλοντας  στην ιστορική αναζήτηση.


"Ο αγαπητός φίλος και παλαιός μου μαθητής κ Θεόδωρος Ελευθεριάδης μου έστειλε μια φωτογραφία θησαυρό από τη θεμελίωση του
ναΐσκου της Αγίας Παρασκευής του 1915 ή1916.
Τα χαρτιά μου λένε σχετικά τα εξής:
1. Προσκυνητάρι της Αγίας Παρασκευής υπήρχε πριν την ανέγερση του σημερινού ναού της Αγίας Παρασκευής στη θέση προϋπάρχουσας εκκλησιάς που καταστράφηκε το 1822.
2. Η περιοχή της Αγίας Παρασκευής με την επανοίκηση της πόλης περιήλθε στην ενορία της Παναγίας, η οποία δαπανά 7 χρυσές λίρες (για την ακρίβεια 729 γρόσια) για αρχαιολογικές ανασκαφές το 1892!
3. Το 1900 με τη διαθήκη του ο Αναστάσιος Κ. Κόκκινος αφήνει κληροδότημα για την ανέγερση ναΐσκου της Οσίας Παρασκευής.
4. Τον Σεπτέμβριο του ιδίου έτους ο Αριστείδης Κ. Κόκκινος γνωστοποιεί την πρόθεση της οικογένειας Κοκκίνου για την ανέγερση του Ναού.
5. Η Μητρόπολη διαβιβάζει την επιστολή στην Αντιπροσωπεία της Κοινότητας Ναούσης, που αποφασίζει την ανέγερση ναΐσκου μήκους 8 και πλάτους 6 μέτρων και υποβάλλει τα σχετικά στη Μητρόπολη για να εκδοθεί το απαιτούμενο φιρμάνι.
6, Η αναμνηστική φωτογραφία της θεμελίωσης του ναΐσκου και κυρίως η λεζάντα της φωτογραφίας μας πληροφορεί ότι ο ναΐσκος θεμελιώνεται μετά την απελευθέρωση.
7. Στη λεζάντα αναγράφεται: Η τελετή της καταθέσεως των θεμελίων της εν Ναούση ιεράς εκκλησίας της Οσίας Παρασκευής, τη 2 Μαρτίου του 1915. Δαπάνη της οικογενείας αδελφών Κοκκίνου, εντολή δε του αδελφού αυτών Αναστασίου του εν μακαρία τη λήξη γενομένου.
Αυτά με πολλές ευχαριστίες, Θεόδωρε. Περισσότερα στα βιβλία μου: Νάουσα 1892- 1906 κ.ε."

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου