Πέμπτη 17 Νοεμβρίου 2011

"Γενιές σημαδεμένες".Ο Ηλίας Τσέχος για τον Τάσο Γκρους και τη νέα του δημιουργία


Η πρώτη παραγωγή της εταιρείας "Ο κόκκινος γάτος των σύγχρονων πολιτειών" - καλομούσικος, καλοσέλιδος ο ορίζοντάς του - και επιτέλους ακούμε τη φωνή του συνθέτη μέσ' στις μουσικές του, δημιουργού μεγάλων επιτυχιών και μελοποιώντας Νερούντα, Ρίτσο, Βάρναλη, Ελυάρ κι ένα μεγάλο σώμα σύγχρονων Ελλήνων ποιητών.
Οι "Γενιές Σημαδεμένες"  συνοδεύονται με ένα....
καλαίσθητο βιβλίο, επιμελούμενο από την Αλέξια Γκρους και ευτυχώς συμπεριλαμβάνει τα λογοκριμένα ποιήματα, που δεν άφησε να ενταχθούν στο CD - όπως σχεδιάστηκε - ο εκδοτικός οίκος SUHRKAMP, στη Γερμανία, διαχειριζόμενος τα πνευματικά δικαιώματα του έργου του Μπέρτολτ Μπρεχτ. Το διανοείται κανείς στις μέρες μας; Και όμως, πληγώνοντας τον άφθαρτο όγκο των ανθέων έργων του, των βαρέων ποιήσεών του. Και όμως SUHRKAMP, των κοινωνικών κι επαναστατικών εναγκαλίσεων φονέα!
"Γενιές Σημαδεμένες" 2011. Μπέρτολτ Μπρεχτ, Τάσος Γκρους. Δύσκολο εγχείρημα, φορτωμένο όμως με αγάπη, εφηβικότητα, μεράκι, θυσίες, χυμούς, επαναστάσεις. Μία σύγχρονη ροκ όπερα, με εξαίρετες μπαλάντες, σπουδαίες ερμηνείες, ανάμεσα σε πρωταγωνιστικούς ηλεκτρονικούς ήχους και κομπιούτερς, με ελάχιστες ακουστικές κιθάρες. Η ενορχήστρωση δούλεψε γερά. Ο Γιάννης Κ. Ιωάννου έδωσε πολλά και "αρνήθηκε" λίγα. Το ότι το σύνολο του έργου έγειρε προς το θεατρικό βάθος "Μπέρτολτ Μπρεχτ" και όχι στην ποιητική μουσική, μας κερνά "αδικίες", όπως και οι "απομακρυσμένες" ενορχηστρώσεις: "Μπαλάντα για την έγκριση του κόσμου", "Ο πόλεμος και η ειρήνη", "Αυτή η ανεργία". Είμαστε βέβαιοι πως άλλο είναι το είδωμα "Γενιές Σημαδεμένες" επί σκηνής και βεβαιότατοι πως τούτο το έργο κουβαλά τουλάχιστον άλλες δύο ωφέλιμες διασκευές, ίσως με λιγότερες ερμηνείες ασμάτων από τον Τάσο Γκρους, όχι διότι δεν ενδίδει, αλλά γιατί άλλες φωνές θα "δώριζαν" νέους πολιτισμούς και προσλήψεις. Στα κομμάτια "Ύμνος στο Θεό", "Για την παιδοκτόνο Μαρία Φαρράρ", "Ο Θεός του πολέμου", "Έχουνε νομικά βιβλία και διατάγματα", ο Τάσος Γκρους κοσμογονεί ερμηνευτικά.
Η Καλλιόπη Βέττα, φωνητική αύρα στάλας και αρμύρας, στρώνει θάλασσες στα ταξίδια μας. Η Μαρία Παπαγιαννάκη - Κόμη, στρατηγός στο "Ο πόλεμος και ειρήνη". Η Παιδική Χορωδία Ελληνικού Ωδείου Πειραιά (Παράρτημα), όπου λαμβάνει βήμα, θριαμβεύει. Οι αφηγητές δυναμιτίζουν τη ροή, αν και νιώθουμε εδώ κι εκεί τις πρόζες διασκορπισμένες, ενώ οι μεταφράσεις του Μπέρτολτ Μπρεχτ κουβαλούν ελλείμματα, όχι εξ ανάγκης βέβαια.
Και φτάνουμε στο μελοποιημένο ποίημα "Γενιές Σημαδεμένες", ερμηνευμένο μοναδικά, ξεχωριστά από τη μη δύουσα αισθημάτων και χρωμάτων έφηβη φωνή του Βασίλη Παπακωνσταντίνου, που άπειρες φορές άγγιξε ποιήσεις και τραγούδησε ποιώντας.
Και μόνον για τις "Γενιές Σημαδεμένες", την "Κοσμογονία", τον "Ύμνο στο Θεό" και την ανθολογία ποιημάτων του Μπέρτολτ Μπρεχτ σε βιβλίουπεραξίζει να το λαβουμε, να το λάβετε, να το λάβουν.
Το όλο έργο εξελίσσεται σπονδυλωτά σε τρεις ενότητες: Κοσμογονία - 12 μελοποιήσεις, χρόνος 33,44', Πόλεμος - 5 μελοποιήσεις, χρόνος 17,20' και Αμφισβήτηση - 4 μελοποιήσεις, χρόνος 18,77'.
Κλείνουμε τη βιβλική χαρά μας, ακούγοντας τον Τάσο Γκρους να μας μιλά προλογίζοντας τούτη την παραγωγή του:
"Στην εποχή του σύγχρονου μεσαίωνα ο λόγος του Μπέρτολτ Μπρεχτ στροβιλίζεται σαν σίφουνας στα καλντερίμια της ανθρώπινης ιστορίας αποδομεί το σύστημα εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο και συμβάλλει με τον τρόπο αυτό σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά στην τελική προσπάθεια για την έφοδο στον ουρανό. Ας ακούσουμε λοιπόν τον σκληρό αλλά ανθρώπινο λόγο του όπως τον διβάσαμε και τον καταγράψαμε".
Ηλίας Τσέχος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου